Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2021

Φως στα πρώτα βήματα του Χριστιανισμού (Ε’ - Πώς βρίσκονταν χριστιανοί τον "οίκο του Καίσαρα"?)

 

Θυμάμαι πως μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση όταν διάβασα σε μια επιστολή του Παύλου ότι στέλνει χαιρετισμούς στον "οίκο του Καίσαρα"! Τι ήταν άραγε αυτός ο Οίκος του Καίσαρα? Ποιους περιλάμβανε? Και πώς είχαν βρεθεί εκεί μέσα χριστιανοί και μάλιστα γνωστοί και αγαπητοί του Παύλου?
Ψάχνοντας και μελετώντας, νομίζω βρήκα κάποια άκρη. Κατ' αρχήν "οίκος του Καίσαρα" ή "αυτοκρατορικός οίκος" δεν σήμαινε την οικογένεια με τη στενή σημερινή της έννοια. 
Βέβαια έχουμε και ιστορικές μαρτυρίες πως φιλοχριστιανοί ή και βαπτισμένοι χριστιανοί υπήρχαν και μέσα στα αυτοκρατορικά υπνοδωμάτια. Η γυναίκα και η κόρη του Διοκλητιανού ήταν χριστιανές. Η Μαρκία, παλακίδα του Κόμμοδου, επίσης. Η Ελένη, σύζυγος του Κωνστάντιου Χλωρού και μητέρα του Κωνσταντίνου ήταν κι αυτή χριστιανή...
Αλλά τον αυτοκρατορικό οίκο αποτελούσε κυρίως μια πολυάριθμη ομάδα έμπιστων δούλων και απελεύθερων (πρώην δούλων) του αυτοκράτορα. Συγκροτούσε μια επίλεκτη κοινότητα, μια σκληρή συντεχνία θα λέγαμε σήμερα, με αυστηρή αλληλοϋποστήριξη και αλληλεγγύη. 
Οι αυτοκράτορες, που δεν εμπιστεύονταν την αριστοκρατία και τους ιππείς, προτιμούσαν να διορίζουν σε όλες τις ανώτερες και ανώτατες διοικητικές θέσεις άτομα του "αυτοκρατορικού οίκου". Πολλοί από αυτούς απέκτησαν μεγάλη δύναμη και τεράστιο πλούτο. Και φυσικά ασκούσαν μεγάλη επιρροή στις κρατικές υποθέσεις και αποφάσεις.
Υπάρχουν μαρτυρίες πως υπήρχαν πολλοί χριστιανοί στις τάξεις του αυτοκρατορικού οίκου. Ο πρεσβύτερος Νάρκισσος, οι επίσκοποι Ρώμης Κλήμης και Κάλλιστος, κι ο Φλωρίνος που ήταν συνεργάτης του Πολύκαρπου Σμύρνης και είχε τη δύναμη να ανατρέψει τη θανατική του καταδίκη αν δεν τον εμπόδιζε ο ίδιος ο Πολύκαρπος!
Οι χριστιανοί-μέλη του αυτοκρατορικού οίκου ασκούσαν ελεύθερα τα θρησκευτικά τους καθήκοντα. Και συχνά προσπαθούσαν να ελκύσουν τον αυτοκράτορα στη δική τους θρησκεία. Ο Αλέξανδρος Σεβήρος λάτρευε και τον Ιησού, ενώ ο Φίλιππος ο Άραβας, το 250 μ.Χ., ίσως ήταν ο πρώτος χριστιανός αυτοκράτορας της Ρώμης. 
Ο ιστορικός Λακτάντιος αναφέρει πως η μητέρα του Γαλέριου είχε αγανακτήσει με την εμμονή των χριστιανών της "οικογένειας" να μην τιμούν τους εθνικούς θεούς.
Είναι μεγάλο το ερώτημα πώς οι χριστιανοί κατάφεραν και προσηλύτησαν τόσα μέλη του αυτοκρατορικού οίκου. Θα επιχειρήσω να δώσω μια πρόχειρη ψυχαναλυτική ερμηνεία. 
Οι αυτοκρατορικοί δούλοι και απελεύθεροι μπορεί να είχαν ανέβει τα σκαλιά της κοσμικής εξουσίας και να πλούτησαν, αλλά δεν διέθεταν και το αντίστοιχο κοινωνικό κύρος. Η ρωμαϊκή ελίτ ποτέ δεν τους αποδέχθηκε ως μέλη της. Κι οι περισσότεροι είχαν αποκοπεί απ' τις οικογένειες και τις ιδιαίτερες πατρίδες τους. Άρα βίωναν μια υπαρξιακή μοναξιά και πλήθος εσωτερικών εντάσεων. 
Αυτό το ψυχικό κενό ήρθε και κάλυψε ο χριστιανισμός. Έδωσε στα μέλη του "οίκου του Καίσαρα" τη θέση, την αναγνώριση, την αποδοχή και τον σεβασμό που αποζητούσαν. Στις χριστιανικές κοινότητες βρήκαν την οικογένεια που έψαχναν...

39 σχόλια:

μί είπε...

έχει μια λογική αυτή η ψυχαναλυτική ερμηνεία που έκανες..

Ψονθομφανήχ είπε...

αλλά όπως όλες οι ψυχαναλυτικές ερμηνείες, δεν καλύπτουν όλο
το φάσμα των περιπτώσεων...

μί είπε...

α όχιιι...οτι έγραψες..
πως δεν καλύπτουν? εγώ το βλέπω μια χαρά!!!

μί είπε...

εννοώ αυτό με το σεβασμό...

μί είπε...

πως τα πας όλα απο εδώ πως τα πας απο εκεί, όπως θες εσυ μας τα παρουσιάζεις..και συμφωνούμε κι όλας...και μετά απο ώρες συνειδητοποιούμε άλλα..ταλέντο

Ψονθομφανήχ είπε...

ναι, στην αρχή συμφωνείτε, κι όταν κάνετε δεύτερες σκέψεις διαφωνείτε,
κι εγώ συνήθως συμφωνώ με τις διαφωνίες σας!

μί είπε...

εντωμεταξύ -άσχετο τωρα- προσπαθώ να ανακαλύψω καινούρια blog απο χθες, τα περισσότερα που παρακολουθώ είναι ανενεργά..χθες και σήμερα έχω βρει αρκετά, τελικά υπάρχουν πολλοί που γράφουν σε blogs..μου έκανε εντύπωση..γιατι γκρινιάζαν όλοι οτι δεν υπάρχουν πολλά blogs? χαμός γίνετε

μί είπε...

και μου κάνει εντύπωση που τώρα ανακαλύπτω παλιούς blogger και άρχισα να τους παρακολουθώ τώρα..όσους βρήκα..απλά δεν ξέρω πως να σχολιάσω, αν πρέπει ανώνυμα ή με το προφίλ μου..εκεί έχω ενα θέμα, γιατί και τα ανώνυμα σχόλια δεν είναι και οτι καλύτερο

(σόρυ για το άσχετο σχόλιο, απλά θέλω μια γνώμη, γιατί η γνώμη σου είναι σημαντική για μένα)

μί είπε...

ναι αλλά μπορεί να συμφωνείς με τις διαφωνίες μας, αλλά είδες τι είπα πριν...η γνώμη σου είναι σημαντική

μί είπε...

νιώθω άσχημα..πρέπει να συμμαζέψω την πολυλογία που με έχει πιάσει ομολογώ...δεν μου αρέσει να αφήνω άσχετα σχόλια και το συνειδητοποίησα τώρα και ήρθα να το γράψω.. :(
κοίτα πόσο μιλάω..τι έχω πάθει? τι σχέση έχουν αυτά που γράφω ποιο πάνω για τα blogs με την δημοσίευση..ουφ Ασκαρδαμυκτί νιώθω λίγο άσχημα...

Ψονθομφανήχ είπε...

το ωραίο με τα μπλογκς είναι αυτό ακριβώς... περνάς, γράφεις αυθόρμητα αυτό που σκέφτεσαι κι αρχίζει ψιλοκουβέντα στο άσχετο. Όπως κάναμε και στα καφέ πριν κλείσουν. Απ' τον καιρό αρχίζαμε και στον Τραμπ τελειώναμε (αν τελειώναμε)!

Αν σου βγαίνει, ν' αφήνεις σχόλια στα μπλογκ που γουστάρεις και στις δημοσιεύσεις που σε ιντριγκάρουν. Με υπογραφή "Μι", είναι θεϊκό! χαχαχα
Απλά, να έχεις υπόψη σου πως δεν είναι όλοι σαν τους Ψόνθο-Γιάννη-Δημήτρη. Οπότε να είσαι έτοιμη να τα ακούσεις και σε κάποιες περιπτώσεις...

Αν κι εσύ, που είσαι γλυκιά σαν τσουρέκι, μόνο θετικές αντιδράσεις θα έχεις!
Μουάτς

μί είπε...

είδα ενα σχόλιο που είχα αφήσει και όταν το ξαναδιάβασα σήμερα που πήγα να δω την καινούρια δημοσίευση, κάπως φαινόταν και στεναχωρήθηκα και ήταν και με προφίλ μου συν οτι το άφησα σε ενα σοβαρό blog που δεν είχα ξανασχολιάσει κι όλας..άστα να πάνε..γι'αυτό σκέφτομαι οτι και το πολύ αυθόρμητο σε άλλα blog δεν είναι καμιά φορά καλό...άλλο ήθελα να πω αλλιώς φαινόταν..τέλος πάντων..νομίζω θα κρατήσω τα σχόλια μου για εδώ μόνο
~φιλάκι~~

Ψονθομφανήχ είπε...

όπως θα έλεγε κι ο παπάς σου... να σχολιάζεις όπου σε αναπαύει τέκνο μου!

μί είπε...

εδώ με αναπαύει..γιατί έχει και κυματάκια και μου αρέσουν εμένα τα κυματάκια~

μί είπε...

όταν κάτι που διαβάζω με φέρνει σαν σκέψη εδώ, τότε σχολιάζω..

άρχισα να αφήνω δυο γραμματάκια σαν όνομα, ανώνυμο σχόλιο μεν αλλά με δυο γραμματάκια που θυμίζουν λίγο εμένα..(τα σχόλια μου αλλού είναι ελάχιστα)

μί είπε...

έχω τις αδυναμίες μου πως να το κάνουμε, ακολουθώ Ασκαρδαμυκτί..η ποιο πιστή και παλιά σου αναγνώστρια είπαμε είμαι
~

Ψονθομφανήχ είπε...

ε ναι, όλες οι άλλες λάκισαν ή βαρέθηκαν και τα παράτησαν!
Είσαι η πιστή Πηνελόπη του ιστολογίου!

Γιάννης Νικολουδάκης είπε...

Όταν αισθάνεσαι πως σ' έχει "ξεγράψει" ο "κόσμος"· όλο το "κοινωνικό σύνολο", για χ,ψ λόγους.... το να πιστεύεις πως υπάρχει "κάπου", "Κάποιος", ο οποίος σ' αγαπάει γι' αυτό που ΕΙΣΑΙ κι όχι για χίλια δυο άλλα.... τα οποία ΠΡΕΠΕΙ να "είσαι" σήμερα για ν' αγαπηθείς ή τουλάχιστον για να είσαι αρεστός· να κύριε Ψονθομφανήχ ένας πολύ σοβαρός λόγος να μπλέξει κανείς με "χριστιανισμούς", "Εκκλησίες" κτλ!!
Ας μην είμαστε απόλυτοι, "ασπρόμαυροι" κ.α.

ζωή μου σ'αγαπώ~ είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ανώνυμος είπε...

ορίστε μαζί με εμάς άφησαν κι άλλοι σχόλιο axax αλλά το έσβησαν και δεν προλάβαμε να το δούμε... :)) ε είσαι τραβιχτικούλης πως να το κάνουμε αχαχ


ας αφήσω ενα ακόμα σχόλιο.........

και είναι τόσο ολόκληρο όλο αυτό..Γιάννη το οτι είσαι κι εσυ στον Ασκαρδαμυκτί με τα σχόλια σου και γενικά οτι συμπληρώνει τον Ασκαρδαμυκτί με κανει ακόμα ποιο χαρούμενη
πραγματικά σας νιώθω δικά μου άτομα..είδες τι κάνει ο χριστιανισμος Γιάννη? :)) μας κάνει πολύχρωμους

η Μί είμαι αλλά λέω να "υπογράψω" με οτι θα υπογράφω γενικώς σε δημοσιεύσεις πέρα απο εδώ...
χρ.

μί είπε...

όσο σκέφτομαι αυτό το "λάκισαν" που είπες :)) λες να ήταν ποιο λογικές αυτές απο εμένα? μήπως? αχαχ

Ψονθομφανήχ είπε...

Γιάννη, τα χουμε πει κι απο κοντά! Η μοναξιά, με όλα της τα
συνοδευτικά, δηλαδή ανάγκη για αποδοχή, σεβασμό,αγάπη κλπ, είναι αυτή
που τροφοδοτεί όλες τις θρησκευτικές και πολιτικές σέχτες.
Οι οποίες σου ζητούν να θυσιάσεις την ατομικότητά σου προκειμένου
να γίνεις αποδεκτός στην ομάδα τους. Να νιώσεις πως κι εσύ ανήκεις κάπου!

Βασικά λάκισαν γενικώς απ' τα ιστολόγια και το έριξαν στα φέις, τουιτ και ίνστα.
Για τους γνωστούς λόγους βέβαια. Στα ιστολόγια έμειναν μόνο όσοι και όσες
απολαμβάνουν το γράψιμο και την ανάγνωση.
Εσύ ειδικά δείχνεις μεγάλη φιλομάθεια και αυτό με εντυπωσιάζει. Αλλά και με
παραδειγματίζει. Πλέον έχω κι εγώ ένα μπλοκάκι στην τσέπη μου κι αν ακούσω, δω ή
διαβάσω κάτι που δεν ξέρω το σημειώνω και όταν γυρίζω σπίτι το ψάχνω!
Εσύ μου την έβαλες αυτή την ιδέα που κάπου έγραψες πως όσα διαβάζεις εδώ μέσα και δεν τα γνωρίζεις τα ψάχνεις και τα βρίσκεις!
Μέχρι και για το Πηδάλιο έμαθες!

Γιάννης Νικολουδάκης είπε...

Τι νόημα έχει η διατήρηση της "ατομικότητας" όταν καταλήγει στον απόλυτο εγωισμό;;

μί είπε...

δεν πειράζει που οι περισσότεροι είναι στα φβ κτλ, υπάρχει αρκετός κόσμος ακόμα στα blogs..όσο γι' αυτές που λάκισαν είναι ακριβώς αυτό που λες, δεν απολαμβάνουν το γράψιμο και την ανάγνωση..ναι, εγώ έχω μάθει πολλά γιατί δεν κυνηγάω την γρήγορη πληροφορία του φβ, ίνστα κτλ αλλά ομολογώ οτι τα βαρέθηκα τελείως...προτιμώ να είμαι στα blogs, να διαβάζω και να βρίσκω παλιά και νέα ιστολόγια, ακόμα και ανενεργά..διάβασα φανταστικά κείμενα αυτές τις μέρες που ψάχνω blogs

μί είπε...

οι φίλες και γνωστές μου, προτιμούν φβ και ίνστα και φαίνεται περίεργο στις περισσότερες οτι εγώ προτιμώ τα blogs..οτι blog είχαν, όσες είχαν το έχουν παρατήσει..οπότε πως να πεις μετά οτι δεν λάκισαν? δηλαδή είναι καλύτερη όλη αυτή η γρήγορη και στην ουσία άχρηστη πληροφορία που λαμβάνουν εκεί? δεν μπορώ να το καταλάβω αυτό...

μί είπε...

η εκκλησία απο οτι έχω καταλάβει Γιάννη έχει εγωιστικές τάσεις, αλλά μπορεί να έχω και λάθος..αλλά όταν δεν δέχεται τους πιστούς της όπως ακριβώς είναι και τους θέλει μέσα σε πλαίσια, ε δεν την λες και μη εγωιστική στην νοοτροπία της...

μί είπε...

μέσα σε συγκεκριμένα πλαίσια, εννοούσα...πχ γιατί πρέπει να φορέσεις μια φούστα μακριά και μια μακρυμάνικη μπλούζα απλά και μόνο για να μπεις σε ενα μοναστήρι? εννοείτε οτι έχεις σκεφτεί απο πριν οτι θα πας σε μοναστήρι και έχεις ακολουθήσει ενα νορμάλ ντύσιμο..δεν θα πας με σούπερ μινι και ντεκολτέ, μπορεί να φοράς ενα τζινάκι, ενα μακό απο πάνω κτλ το λίγο ακάλυπτο χέρι τι ενοχλεί?

Ψονθομφανήχ είπε...

Του Γιάννη του αρέσουν τα φιλοσοφικά (και αναπάντητα) ερωτήματα.
Π.χ. "τι νόημα έχει η υγεία αφού κάποτε θα πεθάνουμε?" χαχαχα

Μι μου, τα μπλογκς αντιπροσωπεύουν μια εντελώς άλλη νοοτροπία και εποχή. Αντίθετα, τα σόσιαλ κουμπώνουν περισσότερο και με τη σύγχρονη τεχνολογία. Π.χ. δεν μπορείς εύκολα να διαβάσεις μεγάλα κείμενα απ το σμαρτφων! Ενώ μια φώτο, μια φρα΄ση 5 λέξεων κλπ την πεπετάς πιο εύκολα και κάνεις χραπ και πας παρακάτω.

Πάντως είχαν και τα μπλογκς μαζέψει πολύ σαβούρα. Κι εκεί είχαμε ξεκατινιάσματα, ιδιοτέλειες κλπ. Π.χ. ξέρω τουλάχιστον 3 κοπέλες που έγιναν μπλογκερ για να γνωσρίσουν κόσμο και να παντρευτούν, κι όταν πέτυχαν τον σκοπό τους κατέβασαν ρολά! χαχαχα

Ψονθομφανήχ είπε...

Τώρα, τι να πω και για την εμμονή κάποιων εκκλησιαστικών χώρων να ελέγχουν την ενδιαμασία μας. Σήμερα, όπου και να γυρίσεις το μάτι τους βλέπεις γυμνό και ημίγυμνο. Αν δεις λίγο λαιμό ή χέρι στο μοναστήρι ή στο ναό θα σκανδαλιστείς. Παράνοια...

μί είπε...

α δεν ξέρω, γιατί δεν ήρθα να γράψω τίποτα...ήρθα να μου δώσεις ενα μουτς γιατί μου άρεσε :))

Ψονθομφανήχ είπε...

μουάτς! όχι ένα απλό μουτς

μί είπε...

μαθαίνω ακόμα..μου αρέσει έχει ήχο..μουάτς!!!...εντάξει, πήρα το φιλί μου και φεύγω

Ψονθομφανήχ είπε...

όπως λένε και οι χριστιανοί... ένα γράμμα να προσθέσεις ή να αφαιρέσεις
σε μια λέξη, μπορεί να πέσεις σε μεγάλη πλάνη!

μί είπε...

κοίτα τι βρήκα γυρνώντας τώρα στα blogs ..απο παλιό ερωτηματολόγιο, που είχαν γραψει και για εσένα
Ασκαρδαμυκτί.πότε θεούσος και πότε πρόστυχος, αθυρόστομος. Μερικές φορές λέω ότι αν ήμουν άντρας, κάπως έτσι θα ήμουν, στο μυαλό.

(έφερα την μισή περιγραφή για να μην καταλάβεις απο που είναι...αν..)


μί είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
Ψονθομφανήχ είπε...

οι επιστήμονες λένε πως τη θρησκεία και το σεξ το ελέγχει το ίδιο τμήμα του εγκεφάλου μας, γι αυτό και είναι συχνό το μοτίβο του θρήσκου-διεστραμμένου!
Αλλά νομίζω πως τώρα τα έχω μειώσει και τα δύο... η ηλικία βλέπεις...

μί είπε...

κάθε ηλικία έχει τα καλά της..

μί είπε...

ετός απο το Πώς βρίσκονταν, είναι ενα θέμα και το ΠΟΥ βρίσκουν και ΠΩΣ βρίσκουν ..

Ψονθομφανήχ είπε...

πολύ σωστά... μένουν πολλά ερωτήματα "ανοιχτά"!