Σάββατο 28 Δεκεμβρίου 2019

Ερμηνεία λόγων Ιησού (Δ' - "Θέωση")

Βέβαια, ο Ιησούς ποτέ δεν χρησιμοποίησε τη λέξη "θέωση", αλλά σύμφωνα με το βασικό χριστιανικό δόγμα "Ο Θεός έγινε άνθρωπος για να κάνει τον άνθρωπο Θεό"!
Εννοείται πως κι αυτό το δόγμα είναι αποκλειστικό δημιούργημα της ανθρώπινης δημιουργικής φαντασίας, αλλά με λίγη καλή θέληση μπορούμε να το ερμηνεύσουμε με πιο χαλαρό κι εποικοδομητικό τρόπο.
Κατά τη γνώμη μου υπάρχουν πολλά και διαφορετικά είδη "πτήσης". 
Κάποιοι άνθρωποι, ελάχιστοι, πετάν ψηλά σαν τους αετούς. Κάποιοι άλλοι πετούν χαμηλότερα. Οι περισσότεροι σερνόμαστε στο έδαφος και αρκετοί ζούμε κάτω κι απ' αυτό... εννοείται πως μιλάω μεταφορικά.
Οπότε "θέωση" νομίζω πως είναι η υπέρβαση της ζωώδους φύσης μας. Δηλαδή να πάψουμε να ζούμε κατά πώς μας υποχρεώνει η βιολογία και τα ένστικτα. 
Τότε θα σπάσουμε τον ομφάλιο λώρο με τα άλλα ζώα απ' τα οποία εξελικτικά προερχόμαστε. Και θα γίνουμε ένα είδος διαφορετικό κι ανώτερο. Κι αυτό μπορούμε να το πούμε όπως θέλουμε. Π.χ. "κατά χάριν Θεό", "Υπεράνθρωπο" κ.λπ.
Αλλά αυτό μάλλον δεν είναι εφικτό...

2 σχόλια:

Γιάννης Νικολουδάκης είπε...

Ο άνθρωπος δεν μπορεί να υπερβεί τη φύση του, αλλιώς θα πάψει να είναι άνθρωπος.
Κατά τη γνώμη μου, εάν βάζαμε στην άκρη τις υπερβολές και τις διαστρεβλώσεις των ποικίλων ερμηνευτών, θα έλεγα πως το δόγμα περί "αμαρτωλότητας" έχει βάση· η φύση του ανθρώπου είναι "αμαρτωλή" όχι με την έννοια της ενοχής, αλλά με την έννοια της ατέλειας, για την οποία δεν είναι ο ίδιος υπεύθυνος, φυσικά· διαπιστώσεις που και η ίδια η ψυχολογία κι η ψυχιατρική οδηγούν, από διαφορετικό δρόμο..
Νομίζω πως η φιλανθρωπία του Θεού, την οποία θέλει να εκφράσει το δόγμα, έγκειται στο ότι, Εκείνος, "υιοθετεί" τον άνθρωπο, κατά χάριν, (τον αγιάζει) παρά την ατέλειά του, όπως αφήνει να εννοηθεί στην παρακάτω διήγηση: https://www.pemptousia.gr/2016/01/osios-iakovos-o-askitis-o-viastis-ke-dolofonos-agios/

Ψονθομφανήχ είπε...

κι εσύ δίκιο έχεις...