Το κίνημα των Διαμαρτυρομένων στη Δύση έθεσε για πρώτη φορά με αποφασιστικό τρόπο το κρίσιμο ζήτημα της αυθεντικότητας της ίδιας της Βίβλου. Ταυτόχρονα, πολλοί εκπρόσωποι του Ορθολογισμού άρχισαν να ξετινάζουν κυριολεκτικά τα ιερά κείμενα των Χριστιανών. Και απέδειξαν πως ο ... βασιλιάς ήταν γυμνός.
Ο Σπινόζα, π.χ., διέκρινε "ζωηρή φαντασία" στους Προφήτες και ερμήνευε τα "θαύματα" ως φυσικά φαινόμενα και επιστημονικά εξηγήσιμα. Παράλληλα ξεκίνησε και μια διεξοδικότερη ιστορική έρευνα της ιστορίας του αρχέγονου χριστιανισμού, εστιάζοντας στα αίτια παρακμής της ρωμαίκής αυτοκρατορίας.
Το 1776 ο Εδουάρδος Γίββων θεώρησε τον χριστιανισμό ως μια βασική αιτία της παρακμής και πτώσης του ρωμαϊκού κόσμου. Και απέδωσε τον θρίαμβο των χριστιανών όχι στην πρόνοια κάποιου Θεού αλλά στον μισαλόδοξο ζήλο τους, στο δόγμα της μέλλουσαν ζωής, στους μύθους περί θαυμάτων, στα αυστηρά ήθη αλλά και στη σκληρή πειθαρχία της οργάνωσής τους.
Οι Γερμανοί θεολόγοι της Σχολής της Τυβίγγης κατέληξαν σε ριζοσπατικότερες θέσεις. Δεν φτάνει που αμφισβήτησαν τη γνησιότητα σχεδόν όλων των Επιστολών του Παύλου, υποστήιξαν και την άποψη πως η λεγόμενη Καινή Διαθήκη είναι απλά μια προσπάθεια σύνθεσης και συμβιβασμού των περισσότερων και αναταγωνιστικών χριστιανικών εκκλησιών των πρώτων αιώνων.
Ο Μαρξ αναφέρθηκε πολλές φορές στην ιστορία του πρώιμου χριστιανισμού. Αλλά πιο συστηματικά ασχολήθηκε ο Ένγκελς. Ο τελευταίος, αναλύοντας την Αποκάλυψη, υποστήριξε πως αρχικά ο χριστιανισμός ήταν μια σκληρή επαναστατική οργάνωση, παρόμοια με εκείνη των ριζοσπαστών εργατών στα μέσα του 19ου αιώνα.
Στη συνέχεια πολλοί ήταν εκείνοι που διαπίστωσαν σημαντικές ομοιότητες σοσιαλισμού και χριστιανισμού. Και τα δύο ήταν επαναστατικά κινήματα των καταπιεσμένων, κήρυσσαν τη λύτρωση απ' τη δουλεία και την αθλιότητα, προέκριναν την κοινοκτημοσύνη και πάλευαν για τον μετασχηματισμό της κοινωνίας. Μάλιστα κάποιοι τόνιζαν πως ο μεν χριστιανισμός χρειάστηκε τρεις αιώνες να επικρατήσει, ενώ στον σοσιαλισμό θα αρκέσουν 60 χρόνια...
Βέβαια, σε όλα αυτά ασκήθηκε αυστηρή κριτική. Ο Βέμπερ, π.χ., θεωρεί ανοησία τον παραλληλισμό χριστιανισμού και σοσιαλισμού. Κατά τη γνώμη του ο χριστιανισμός ήταν στην ουσία "αντεπαναστατικός", αφού, όπως όλες οι λυτρωτικές θρησκείες, θεωρούσε επικίνδυνες της εγκόσμιες επιδιώξεις και απέρριπτε κάθε μορφή ταξικού αγώνα...
13 σχόλια:
Σαν πολύ δεν ασχολείσαι με το χριστιανισμό τώρα τελευταία; 😛
νομίζω πως ποτέ δεν θα πάψω να είμαι
θρησκειολόγος!
Ομολογώ οτι σε αυτό το ιστολόγιο ποτέ δεν ήξερα τι να σχολιάσω...
ουδέν σχόλιο, που έλεγαν παλιά οι πολιτικοί!
μήπως κι εμείς που σχολιάζουμε ξέρουμε τι να σχολιάσουμε κάθε φορά? τι είμαστε νομίζεις, για να ξέρουμε απο αυτά, τίποτα νεωκόρισσες και τέτοια?
Και φαντάσου Μι οτι ήμουν και καλόγρια παλαιότερα αλλά και πάλι δυσκολεύομαι...καντηλανάφτρα να γίνεις Μι...!!!
καντηλανάφτρα!! λες ε? δεν το είχα σκεφτεί, πολύ καλή ιδέα!!
η καντηλανάφτρα ανεβοκατεβάζει καντήλια?
-Πιστεύω εις ένα κλήρο
-κάτοχο της αποστολικής διαδοχής
-τον οποίο υπόσχομαι να θρέφω
-με τον ίδιο τρόπο που βυζαίνω
-τα "πνευματικά" τους προνόμια...
Υ.Γ. Υπόσχομαι να φιλάω τα "πισινά" του κλήρου,
το ύφασμα που καλύπτει τα χέρια τους,
ακόμα και σ' εποχή πανδημιών,
Εάν για οποιοδήποτε λόγο παραβώ τον όρκο μου
είθε να κολληθεί η γλώσσα μου στο λάρυγγά μου....
Εγώ πάντως θεωρώ ότι, κατά βάθος, πιστεύεις μέσα σου! 😛
Αλλιώτικα, γιατί ν' ασχολείσαι τόσο με τον χριστιανισμό;;
Ε ναι, μια εμμονούλα με τον χριστιανισμό την έχω.
Αν ζούσα στο ιράν θα την είχα με το ισλάμ...
Αλλά εσύ γιατί δίνεις όρκο-υπόσχεση να φιλάς
τα πισινά του κλήρου?
Ποιος στο ζήτησε?
Θρησκειολογικά ρωτάω
ο τρόπος γραφής του παρόντος έχει άμεση σχέση με το αυτό που θέλω να θίξω παρακάτω: τον πρόωρο απογαλακτισμό! Λόγω αυτού, δράττομαι της αφορμής να κάνω μνεία στην "απανθρωπιά" των "μπιμπερό"· διαμαρτύρομαι εντόνως· ο θηλασμός όχι μόνο δεν είναι ντροπή, αλλά θα έπρεπε να ενθαρρύνεται για όσο διάστημα θέλει ή αισθάνεται πως τον έχει ανάγκη, το παιδί!! Όλα τα προβλήματα (ψυχοσωματικά, νευρολογικά) ξεκινάνε από την άρνηση του ανθρώπου να αποδεχτεί τη "φύση" του και ό,τι αυτή του επιτάσσει.. Η πουριτανική ηθική του καπιταλισμού οδήγησε εκεί -όχι τυχαία, για μένα- !!
Είναι προσεκτικά μελετημένο σχέδιο για τον έλεγχο των μαζών να κρατάς τον καθένα μακριά από την επαφή με τον εαυτό του τον πραγματικό, "εφευρίσκοντας" και παρουσιάζοντάς του ψευδείς "εαυτούς"...
Καλύτερα να μην "απογαλακτιστείς" ποτέ -στην κυριολεξία- από τα βυζιά της μάνας σου, παρά να "διακοπείς", βίαια -με ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό αυτό συμβαίνει- και ν' αναζητάς υποκατάστατα μια ζωή· π.χ. τους "μαστούς" της "Μητέρας Εκκλησίας" -η οποία στην ουσία αποτελείται από "ερμαφρόδιτους" παπάδες -αρσενοθήλεις-, οι οποίοι είναι "τίγκα" στα φροϋδικά συμπλέγματα- !!!!
Η αναζήτηση "τρυφερότητας" δεν είναι κάτι για το οποίο πρέπει να ντρεπόμαστε..
Το ότι υπάρχει ένας συσχετισμός μεταξύ της παραδοσιακής αριστεράς και του χριστιανισμού νομίζω δεν μπορεί κανείς να το αμφισβητήσει. Θα μπορούσαμε να κάνουμε πολλούς παραλληλισμούς κυρίως στο λειτουργικό κομμάτι. Οι δρόμοι είναι παράλληλοι και στους δύο σχηματισμούς. Ο πνευματικός παραλληλίζεται με τον καθοδηγητή που διαθέτουν οι κομματικές νεολαίες. Η παρουσία στη θεία λειτουργία αδιαπραγμάτευτη όσο και η παρουσία στις πορείες του κόμματος στους δρόμους. Προπαγάνδα σε στυλ street work οι μεν προσέγγιση και κατήχηση οι δε. Το σημαντικότερο όμως για μένα είναι η θωράκιση του εγώ πού το βρίσκουμε και στους δύο για αυτό λοιπόν θεωρώ το προφίλ αυτού του κόμματος αυτής της ιδεολογίας να αγγίζει τόσο πολύ το χριστιανισμό.
Δημοσίευση σχολίου