Σύμφωνα με τα χριστιανικά κείμενα το μόνο που ξέρουμε για τα τριάντα πρώτα χρόνια της ζωής του Ιησού είναι η παρουσία του στο Ναό (σε ηλικία 12 ετών) όπου "κουφαίνει" τους Φαρισαίους με τις θεολογικές του γνώσεις.
Αλλά κι αυτό το γεγονός το μνημονεύει μόνο ένας απ’ τους τέσσερεις ευαγγελιστές. Οι άλλοι σιωπούν(;), το αγνοούν(;), το θεωρούν ασήμαντο; Κανείς δεν ξέρει...
Επίσης, μόνο δύο ευαγγελιστές αναφέρουν πως ο Ιησούς δίδαξε μία και μόνη φορά στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τη Ναζαρέτ. Αλλά κι αυτοί μας δίνουν σχετικά αντιφατικές πληροφορίες. Συφωνούν μεν πως οι συμπατριώτες του Ιησού δεν "μάσησαν" με τα "μεσσιανικά" του, αλλά διαφωνούν στον τρόπο που αντέδρασαν.
Ο Μάρκος λέει πως απλώς οι Ναζαρηνοί δυσπιστούσαν με αποτέλεσμα να εξουδετερωθεί η θαυματουργική δύναμη του Ιησού! Φοβερό, έτσι; Η ισχύς του Θεού να περιορίζεται απ’ τις αρνητικές διαθέσεις των παρισταμένων!
Ο Ματθαίος, αντίστοιχα, αναφέρει πως οι συμπατριώτες του τον φθόνησαν και πως εκεί ο Ιησούς έκανε μερικά θαυματάκια αλλά μικρής εμβέλειας. Ψιλοπράγματα δηλαδή!
Όμως αλλού είναι η εντυπωσιακή διαφορά. Στον μεν πρώτο ο Ιησούς αναφέρεται ως "τέκτων" ενώ στον δεύτερο ως "υιός τέκτονος"!. Δεν είναι καθόλου μικρή λεπτομέρεια όπως μοιάζει εκ πρώτης όψεως.
Ο Ιουστίνος θεωρεί δεδομένο πως ο Ιησούς ήταν και ο ίδιος "τέκτων", ενώ ο Ωριγένης, λίγο αργότερα, στο "Κατά Κέλσου, βροντοφωνάζει πως κανένα χριστιανικό κείμενο δεν αναφέρει πως ο Ιησούς ήταν "τέκτων", αλλά "υιός τέκτονος".
Είναι εμφανές πως τα χριστ. Ευαγγέλια κυκλοφορούσαν σε πολλές και διαφορετικές εκδοχές και πως τους πρώτους 4 αιώνες έπεσε πολύ "κοπτοραπτική"!
Και μπαίνουμε στην ουσία: ήταν ο Ιησούς "τέκτων"; Και τι σημαίνει "τέκτων";
Σύμφωνα με την κρατούσα ερμηνεία "τέκτων" είναι ο κτίστης, ξυλουργός, οικοδόμος και όλα τα συναφή.
Όμως η αλήθεια κρύβεται αλλού.
Στην αραμαϊκή (αλλά και στο Ταλμούδ και στον σύγχρονο τεκτονισμό) "τέκτων" είναι ο "σοφός". Άρα, στην αυθεντική του μορφή το σχετικό ευαγγελικό χωρίο είχε την έννοια "δεν είναι δυνατόν αυτός ο σοφός να δίνει τέτοιες ερμηνείες στις Γραφές"! Δηλαδή, οι συμπατριώτες του Ιησού αναγνώριζαν τη σοφία του αλλά αποδοκίμαζαν την ερμηνευτική του προσέγγιση.
Όταν όμως ο αρχικός αραμαϊσμός ξεχάστηκε και τα χριστιανικά ευαγγέλια μεταφράστηκαν στα ελληνικά και διαδόθηκαν σε ελληνόφωνα ακροατήρια επικράτησε η ελληνική σημασία της λέξης "τέκτων".
Κι έτσι δημιουργήθηκε η χαζοχαρούμενη αλλά ψεύτικη παράδοση πως ο Ιησούς ήταν μαραγκός!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου