Στην Εβραϊκή Βίβλο, δηλαδή στην Παλαιά Διαθήκη των Χριστιανών, ο πλούτος δεν είναι καταδικαστέος. Αντίθετα, θεωρείται ανταμοιβή του Θεού στους πιστούς και ενάρετους ανθρώπους.
Η φτώχεια, αντίθετα, είναι δείγμα θείας οργής και δυσμένειας. Αυτό το πνεύμα υιοθέτησαν και οι προτεστάντες-καπιταλιστές της Δύσης και κυρίως της Ανατολής.
Στην Καινή Διαθήκη όμως τα πράγματα φαίνονται εντελώς διαφορετικά. Ο Ιησούς δείχνει να μην έχει καθόλου καλή ιδέα για τους πλούσιους, τους καλοπερασάκηδες, όσους περπατούν αγέρωχα και επιδεικτικά φορώντας πολυτελή ρούχα.
Στις δύο παραβολές του Κυρίου έχουμε και δύο τύπους καταδικαστέου πλούτου. Ο Άφρων Πλούσιος είναι λαίμαργος, πλεονέκτης, στυγνός υλιστής, ενδιαφέρεται αποκλειστικά για τον εαυτό του.
Ο "απλώς" πλούσιος του Λαζάρου είναι κατά τι πιο ανθρώπινος. Ανέχεται την παρουσία των φτωχών. Δεν δείχνει να ενοχλείται, δεν προσβάλλεται η αισθητική του. Και τους επιτρέπει να τρέφονται με τα ψίχουλα που πέφτουν απ' το τραπέζι του.
Κανείς από αυτούς δεν έχει θέση στη Βασιλεία του Θεού. Ο Ιησούς το ξεκαθαρίζει: "Ουαί τοις πλουσίοις". Και ... ευκολότερο είναι να περάσει ένα καραβίσιο παλαμάρι από την τρύπα μιας βελόνας, παρά ένας πλούσιος να διαβεί την πόρτα του Παραδείσου.
Βέβαια ο Ιησούς έκανε παρέα με τους πλούσιους. Όμως σκοπός του ήταν να τους πείσει να πάψουν να είναι πλούσιοι. Ξέρει πως κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο. Γι' αυτό τους υποδεικνύει την σταδιακή απεξάρτηση. Ο νεαρός που του είπε μοίρασε τα υπάρχοντά σου στους φτωχούς και ακολούθα με, έκοψε ρόδα μυρωμένα.
Ενώ η τακτική που ακολούθησε στον Ζακχαίο απέδωσε καρπούς. Ο τελώνης σε πρώτη φάση αναγνώρισε την αμαρτωλότητά του, αποφάσισε να μην επαναλάβει τα ίδια λάθη και αποζημίωσε όσους αδίκησε, επιστρέφοντας όσα τους έκλεψε πολλαπλάσια. Αλλά με αυτό ο τελώνης δεν έγινε αυτόματα φτωχός.
Όμως, όποιος ξεκινήσει μια πορεία προσωπικής αναμόρφωσης είναι βέβαιο πως είτε σύντομα θα επιστρέψει στις παλιές του συνήθειες, είτε θα καταλήξει φτωχός.
Αν ακολουθήσεις τον λόγο του Ευαγγελίου δεν θα σε κολλάει ύπνος στο κρεβατι σου όσο σκέφτεσαι πως κάποια αδέλφια σου εκεί έξω ζουν άστεγοι. Πεινάνε, είναι γυμνοί, υποφέρουν...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου