Παρασκευή 15 Μαΐου 2020

Πώς γεννήθηκε η έννοια της "αμαρτίας"...

Με τις αρχαίες μυστηριακές θρησκείες θ’ ασχοληθούμε εκτενέστερα μια άλλη φορά, αλλά η επίδρασή τους στον χριστιανισμό υπήρξε καταλυτική.
Στα πλαίσια του ελληνο-ρωμαϊκού κόσμου η θρησκευτικότητα γενικά ευνοούσε τις απολαύσεις των αισθήσεων. Αλλά δεν γινόταν το ίδιο και με τις ανατολίτικες θρησκείες που άρχισαν να καταλαμβάνουν όλο και σημαντικότερη θέση στο ρωμαϊκό πάνθεο. 
Ο χριστιανισμός ήταν απόρροια και εξέλιξη αυτού του φαινομένου. Η τάση αποκήρυξης του κόσμου και της σαρκός και η απόσυρση σ’ έναν εσωτερικό-πνευματικό κόσμο είναι εμφανής και σε ιουδαϊκές αιρέσεις (Εσσαίοι) και σε φρυγικές και αιγυπτιακές λατρείες της ίδιας περιόδου. Ο Ιουβινάλης, π.χ., αναφέρει πως οι ιερείς της Κυβέλης στη Ρώμη ευνουχίζονταν για χάρη της βασιλείας των ουρανών, ενώ μια κυρία της αριστοκρατίας βούτηξε στα παγωμένα νερά του Τίβερη για να εκπληρώσει ένα τάμα στην Ίσιδα...
Μεγάλος λάθος είναι και ο ισχυρισμός των χριστιανών πως η ηθική είναι δικιά τους "ανακάλυψη". Η Ηθική ήταν ανέκαθεν βασικός κλάδος της φιλοσοφίας και θεολογίας των ανατολικών λαών που έφτασε και στην ανατολική λεκάνη της Μεσογείου μέσω του πλατωνισμού, στωικισμού κ.λπ. 
Μόνη διαφορά πως η προγενέστερη ηθική  αφορούσε κυρίως κοινωνικά καθήκοντα προς τον πλησίον, ενώ ο χριστιανισμός υπερτόνισε το προσωπικό της στοιχείο στη σχέση με τον Θεό.
Στο Χριστιανισμό υπάρχει πολύ έντονη η έννοια της "αμαρτίας", της "ανυπακοής" και του "εγωισμού". Όλ’ αυτά έχουν ιστορική εξήγηση και αποτελούν τα "απόνερα" του μακρινού παρελθόντος.
Κάποτε οι άνθρωποι ζούσαν σε αγέλες, όπως και πολλά άλλα είδη ζώων. "Άτομο" δεν υπήρχε. Πάνω απ’ όλα ήταν η αγέλη, αυτή έπρεπε να επιβιώσει, η αξία της ζωής κάθε μέλους της ήταν ανύπαρκτη, κάτι σαν τις μηρμιγκοφωλιές ή τα σμήνη των μελισσών. Κανένα μέλος της αγέλης δεν διανοούνταν να διαφοροποιηθεί απ’ το σύνολο, να αμφισβητήσει, να χαράξει ατομική πορεία.
Κάποια όμως στιγμή, θες γιατί ο εγκέφαλος του ανθρώπου αναπτύχθηκε, θες για χίλιους δυο άλλους λόγους, ο άνθρωπος-μέλος της αγέλης άρχισε να αποκτά αυτοσυνειδησία. Να αναπτύσσει το ΕΓΩ του. Να διαμορφώνει προσωπική άποψη για τα θέματα, δική του θέληση και δράση, που πιθανώς ερχόταν σε αντίθεση με την κοινή πορεία της αγέλης. Διεκδικούσε αρχηγιλίκι, ατομική περιουσία, τα ωραιότερα θηλυκά. 
Αυτό βέβαια είχε διαλυτικές τάσεις για τις μέχρι τότε συμπαγείς και ομόφρονες ανθρωποομάδες. Έθετε σε άμεσο κίνδυνο την ίδια την επιβίωσή τους. 
Κάπως έτσι διαμορφώθηκε ο μύθος της "πτώσης" του ανθρώπου, που συνδέθηκε σε όλους τους πολιτισμούς με το "ίδιον θέλημα", την "ανυπακοή", τον "εγωισμό"! Αυτές ακριβώς οι ιδιότητες, που τόσο ταλάνισαν τις πρωτόγονες κοινωνίες, δαιμονοποιήθηκαν και έφτασαν ως εμάς ως "μεγάλα αμαρτήματα που τιμωρεί ο Θεός"...

9 σχόλια:

Μυρτιά είπε...

έχουμε να κάνουμε τελικά, με έναν θεό τιμωρό? αναρωτιέμαι..σε τι θεό πρέπει να πιστεύουμε..αμαρτία εξομολογουμένη ουκ έστι αμαρτία, πάντως..η μετάνοια βοηθάει? αχαχ

Μυρτιά είπε...

μετάνοια=επίκυψη στο κεφάλι μου αχαχ

Μυρτιά είπε...

στο κεφάλι μου εννοώ, σαν σκέψη..οτι να'ναι αχαχ σόρυ,, προηγούμενό βιαστικό σχόλιο :)))

Ασκαρδαμυκτί είπε...

τις απορίες σου θα τις λύσεις ο "πνευματικός" μας, ο Γιάννηα Αϊ-Γιάννης.
Θα τον φωνάξω να έρθει

Μυρτιά είπε...

έχουμε πνευματικό εδώ?

Γιάννης Νικολουδάκης είπε...

Αχαχαχαχα.. πώς τα λες, πώς τα λες;;
Ουσιαστικά, ο καθένας πιστεύει σε ένα Θεό, όπως έχει πλάσει στο κεφάλι του, είτε το συνειδητοποιεί, είτε όχι! Ο "Θεός" αυτός αποτελεί ένα συνονθύλευμα από τα βιώματα που είχαμε από γονείς, δασκάλους, γονείς και δασκάλους όπως θα θέλαμε να ήταν, εικόνα που έχουμε σχηματίσει για τον "ιδανικό" μας εαυτό... Τώρα, εάν ρωτάς -Μυρτώ- για το χριστιανικό Θεό, θα σε "απογοητεύσω"• προσωπικά, θεωρώ ότι πάσχει από σχιζοφρένεια -το λιγότερο-! Είναι και τιμωρός είναι και αγαπούλης! Είναι και κρύο είναι και ζεστή• ένας απρόβλεπτος εραστής και ιδιαίτερα ζηλιάρης και κτητικός... Ου μπλέξεις μαζί του!

Μυρτιά είπε...

αυτός ο χριστιανικός θεός χάθηκε να υπάρχει και στην πραγματική ζωή? αχαχχ αν κατάλαβα καλά είστε ο πνευματικός μας εδώ, Γιάννηα Αϊ-Γιάννης..πολύ όμορφα το θέσατε το όλο θέμα!!!

Ψονθομφανήχ είπε...

Ο Γιάννης Άι-Γιάννης είναι ιατρός ψυχών και
σωμάτων. Γνωμάτευσε τη σχιζοφρένεια του χριστιανικού
Θεού. Αλλά ως γνώστης και των ενδόμυχων της ανθρώπινης
και θεϊκής ψυχής, συνδύασε το ιατρικό του πόρισμα με
τα επίκαιρα ερωτικά προβλήματα του ποιμνίου του.
Και πάτησε το κουμπί της πνευματοκόρης...

Μυρτιά είπε...

πάρα πολύ ωραία!!!