Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2020

Τελικά, θα "σωθούν" οι πλούσιοι?

Κάνοντας μια γενική αποτίμηση της ιστορικής προσφοράς του Χριστιανισμού στις ανθρώπινες κοινωνίες θα λέγαμε πως απέτυχε παταγωδώς. Ίσως και να έχει αρνητικό πρόσημο αν αναλογιστούμε την μακρά περίοδο του Μεσαίωνα που τα χριστιανικά δόγματα και πρακτικές είχαν κυριαρχήσει καταλυτικά.
Και ποιες είναι οι αιτίες αυτής της αποτυχίας? Κατά την προσωπική μου άποψη ο Χριστιανισμός ήταν ένα "άδειο πουκάμισο", ένας φερετζές, ένα απλό "όχημα" για να κατακτηθεί η εξουσία. 
Γι' αυτό και όταν ο στόχος επτετεύχθη, τι είδαμε? Διατήρηση της δουλείας, αύξηση των κοινωνικών ανισοτήτων, αυστηροποίηση των ποινών, γενίκευση της χρήσης βασανιστηρίων, αποτρόπαια εγκλήματα κ.λπ.
Σε προηγούμενη ανάρτηση είπαμε πως ο θεσμός της δουλείας όχι μόνο αμφισβητήθηκε αλλά ίσως και ενισχύθηκε απ' τους Χριστιανούς. Το ίδιο και ο πόλεμος. Θεωρήθηκε απόλυτα "δίκαιος" και αποδεκτός απ' τον Θεό αρκεί να πληρούνταν κάποιες υποκριτικές προϋποθέσεις. 
Γενικά, ο Χριστιανισμός έχει μεγάλο θέμα και σχέση με την υποκρισία. Δεν ασχολείται καθόλου με τις κοινωνικές σχέσεις και τους θεσμούς. Δήθεν ενδιαφέρεται μόνο με τις σχέσεις του ανθρώπου με τον διπλανό του και τον Θεό. Ο Παύλος καλεί τους δούλους να υπακούουν τους αφεντάδες τους και τους πιστούς να υποτάσσονται στις κοσμικές εξουσίες γιατί είναι ταγμένες απ' το Θεό...
Πολλές αντιφάσεις και μπόλικη υποκρισία συναντάμε και στις θέσεις του Χριστιανισμού έναντι της ιδιοκτησία. Κι εδώ, σε γενικές γραμμές, ίσως και με ανατροπή του ευαγγελικού κηρύγματος, η ιδιοκτησία "εξαγιάζεται", νομιμοποιείται. Μάλιστα οι πλούσιοι αποκτούν κι ένα προβάδισμα στη σωτηρία αφού με τις φιλανθρωπίες τους θα εξαγοράσουν τις αμαρτίες τους!
Όλοι θα έχετε ακούσει για την περιβόητη ευαγγελική περικοπή όπου ένας πλούσιος (όχι απαραίτητα "νέος") πλησιάζει τον Ιησού και τον ρωτάει τι πρέπει να κάνει για να έχει "ζωή αιώνια". Είχε ήδη τηρήσει στο ακέραιο όλες τις εντολές του Μωυσή αλλά ένιωθε κάτι να λείπει. 
Το γεγονός πρεριγράφουν οι τρεις πρώτοι Ευαγγελιστές. Αλλά υπάρχει μια μικρή διαφορά στην τελική "συμβουλή" του Ιησού. Στον Ματθαίο και Μάρκο φέρεται να λέει στον πλούσιο "αν θέλεις τέλειος να γενείς" πούλησε όλα τα υπάροντά σου και μοίρασέ τα στους φτωχούς.
Στον Λουκά όμως η φράση "αν θες να είσαι τέλειος" απλά δεν υπάρχει. Ο Ιησούς δίνει ευθέως την ξεκάθαρη εντολή ("ένα μόνο σου λείπει για να κληρονομήσεις αιώνια ζωή") να πουλήσει τα πάντα, να τα μοιράσει στους φτωχούς και να τον ακολουθήσει. Άρα, αν διατηρούσε την περιουσία-ιδιοκτησία του δεν είχε ελπίδες για την αιώνια ζωή. Ενώ στα δύο πρώτα ευαγγέλια προκύπτει πως μπορεί να "σωθεί" ακόμα και πλούσιος, αλλά απλά δεν θα είναι "τέλειος"!
Είναι προφανές πως ο Λουκάς εκφράζει την αυθεντικότερη πίστη των πρώτων χριστιανών. Στα δύο πρώτα ευαγγέλια φαίνεται πως προστέθηκε εκ των υστέρων η φρασούλα "αν θέλεις τέλειος να είσαι" προκειμένου ο Χριστιανισμός να γίνει πιο συμβατός με το ρωμαϊκό κατεστημένο...

Δεν υπάρχουν σχόλια: