Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου 2019

Ένα δόγμα που... μπάζει από παντού!

Όπως έχουμε ξαναπεί, τα χριστιανικά δόγματα δεν αντέχουν σε αυστηρή κριτική. Έχουν γυάλινα πόδια και σπάνε εύκολα. Η βάρκα μπάζει από παντού.
Ας αναφερθούμε σε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Στο δόγμα της "λυτρωτικής θυσίας" του Ιησού, στο οποίο αναφέρθηκε και η αποστολική περικοπή της περασμένης Κυριακής (Α' Τιμ. β. 1-7).
Σύμφωνα με το δόγμα αυτό, ο Ιησούς, ως τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, μεσίτευσε μεταξύ Θεού και ανθρώπων για τη σωτηρία των τελευταίων. Και γι' αυτή τη λυτρωτική του μεσιτεία όχι μόνο δεν πληρώθηκε, αλλά πλήρωσε ο ίδιος "λύτρα" με το το αίμα του...
Η δοξασία αυτή εξ αρχής σκανδάλισε πολλούς χριστιανούς. Γιατί δεν φτάνει που δεν διαθέτει κανένα λογικό έρισμα, μπορεί κάλλιστα να προκαλέσει τεράστιες "παρεξηγήσεις". 
Ο όρος "λύτρο" σήμαινε το αντάλλαγμα που έπρεπε να πάρει ο ιδιοκτήτης ενός δούλου για να τον ελευθερώσει. 
Υποτίθεται πως "δούλοι" ήταν οι άνθρωποι, που με το προπατορικό αμάρτημα έχασαν την ελευθερία τους και τέθηκαν υπό την εξουσία του διαβόλου. Παιδαριώδεις ανοησίες θα πείτε, αλλά ας τις δεχθούμε χάριν της συζητήσεως. 
Τίθεται συνεπώς το κρίσιμο ερώτημα: σε ποιον πρόσφερε ο Χριστός ως λύτρο το αίμα του? Μήπως στον διάβολο? Τέτοια συναλλαγή Θεού και διαβόλου θεωρείται βλάσφημη. 
Μήπως το αίμα-λύτρο δόθηκε στον Θεό-Πατέρα? Μα, αφενός, δεν κρατιόμασταν αιχμάλωτοι του Θεού και, αφετέρου, τι Πατέρας είναι αυτός που γουστάρει το αίμα του μονογενούς Υιού του?
Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος προσπαθεί να σώσει την παρτίδα. Είναι φανερό, γράφει, πως ο Πατέρας έλαβε το λύτρο. Όμως ούτε το ζήτησε ούτε το είχε ανάγκη. Απλά το δέχθηκε για να εκπληρωθεί το σχέδιο σωτηρίας του ανθρώπου. 
Μας αγίασε η τέλεια υπακοή του Υιού στον Πατέρα. Μια εκούσια υπακοή έως θανάτου, όχι για να ικανοποιηθεί η θεία δικαιοσύνη αλλά για να συντριβεί η εξουσία του αντάρτη-διαβόλου. Κι έτσι να ελευθερωθούμε κι εμείς στο βαθμό, βέβαια, που υπακούμε ελεύθερα στο θέλημα του Πατέρα!
Τι να πω. Τέτοιες σοφιστείες-αμπελοφιλοσοφίες δεν χρειάζονται καν σχολιασμό...

4 σχόλια:

Γιάννης Νικολουδάκης είπε...

Πρόκειται για την πιο πρώιμη θεολογία επάνω στο θέμα!
Ωστόσο, γνωρίζω κληρικούς και θεολόγους που προσπαθούν να το "σώσουν", όπως τον Ζηζιούλα, τον Λουδοβίκο κ.α. Λένε π.χ., σε αντίθεση με τα περί "θείας δικαιοσύνης", πως ο Θεός έγινε άνθρωπος όχι για να μας σώσει από τις αμαρτίες μας, αλλά "διά το αγιασθήναι ημών"! Φιλότιμες προσπάθειες και ομολογουμένως γοητευτικοί συλλογισμοί, ωστόσο προσκόπτουν στο εξής εύλογο ερώτημα: γιατί δεν διατυπώθηκε μια τέτοια θεολογία, εξαρχής, μόνο άφησε ο Θεός τους ανθρώπους να παραδέρνουν αιώνες μέσα στις ενοχές και την απελπισία και να ενστερνίζονται πληθώρα "δικανικών" και θεολογιών χωρίς "κατάφαση στη ζωή"; Εφόσον αυτό ήταν και είναι το "κεντρικό νόημα", γιατί έπρεπε να περάσουν χιλιετηρίδες για να γίνει επιτέλους αποδεκτό; -Και αυτό όχι φυσικά απ' όλους, αλλά από μια μικρή έως ελάχιστη μερίδα θεολόγων;-

Γιάννης Νικολουδάκης είπε...

Δηλαδή, με δυο λόγια, γιατί το "Άγιο Πνεύμα" δεν οδήγησε είς "πάσαν την αλήθειαν", κατευθείαν, τους αναζητητές της; Τι φάση; Καθυστέρησε 2000 χρόνια; Μήπως εντέλει όλα "λύνονται", εάν παραδεχτεί, το εκκλησιαστικό σώμα, πως όλοι οι θεολόγοι, τωρινοί και νυν, Θεολόγησαν και θεολογούν με βάση τη δημιουργική φαντασία τους;

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Αυτό ακριβώς που λέει κι ο Μέσκος!

Γιάννης Νικολουδάκης είπε...

Εάν κάποιος έχει διάθεση να πιστέψει θα πιστέψει, ο κόσμος να χαλάσει! Το εκκλησιαστικό οικοδόμημα είναι διαμορφωμένο με τέτοιο τρόπο που καθιστά την πίστη στις "αλήθειες" του το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο!