Πέμπτη 11 Μαρτίου 2010

Ισχύει, και με ποιες προϋποθέσεις το "μην κρίνετε για να μην κριθείτε"; (Δ')

Το ρήμα "κρίνω" έχει δύο έννοιες:
α) διατυπώνω γνώμη, εκφέρω άποψη, και
β) εγκαλώ, κατηγορώ, καταδικάζω κάποιον.
Η κριτική ικανότητα, με την πρώτη έννοια, είναι το βασικό χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει τον άνθρωπο απ' τα ζώα.
Αλίμονο αν το ευαγγέλιο, μας στερούσε απ' αυτό το δικαίωμα.
Ο Χριστός δεν ήθελε να μας απαγορεύσει να κρίνουμε τους άλλους.
Άλλωστε, κι ο ίδιος, και οι απόστολοι, και οι Πατέρες της Εκκλησίας ήταν έντονα επικριτικοί σε όλα όσα θεωρούσαν "κακώς κείμενα".
Το νόημα της ευαγγελικής ρήσεως είναι "αγαπητά μου παιδιά, όταν διατυπώνετε οποιαδήποτε κρίση για τους άλλους, ακόμα κι αν είναι αληθινή και δίκαιη, δεν πρέπει να το κάνετε με αρνητική διάθεση. Δεν πρέπει να είστε κακοπροαίρετοι, ούτε να έχετε σαν σκοπό την εκμηδένιση ή την ισοπέδωση της προσωπικότητας του άλλου. Πρέπει να κρίνετε μόνο με καλή πρόθεση και διάθεση. Μόνο για να διορθωθεί κάποιο ελάττωμα του συνανθρώπου σας, κι όχι για να τον κατακρεουργήσετε".
Δυστυχώς, πολλοί επίσκοποι και κληρικοί, για να κρίψουν την ανεπάρκειά τους, κι επειδή ο εγωισμός τους δεν επιτρέπει να παραδεχθούν κάποια λάθη τους (ούτε καν να ανεχθούν μια δίκαιη κριτική) παραποίησαν την ευαγγελική ρήση, τη μετέτρεψαν σε "μη ΜΕ κρίνετε ίνα μη κριθείτε", την ανήγαγαν σε "κανόνα της εκκλησίας", κι από κανόνα την έκαναν κανόνι και πυροβολούν μ' αυτή στο κεφάλι οποιοδήποτε μέλος της ενορίας τους τολμήσει να διατυπώσει διαφορετική άποψη!

13 σχόλια:

Haris είπε...

"Πρέπει να κρίνετε μόνο με καλή πρόθεση και διάθεση. Μόνο για να διορθωθεί κάποιο ελάττωμα του συνανθρώπου σας, κι όχι για να τον κατακρεουργήσετε"
Αχ αυτές οι επιδιορθώσεις των ανθρώπων από τους χριστιανούς...

Άσε που η "ελεύθερη μετάφρασή" σου, που είναι θεμιτή, μέσα σε 3 γραμμές έχει 3 ολόκληρα Πρέπει.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Η "μετάφρασή μου" έχει δύο "δεν πρέπει" κι ένα "πρέπει"!
Αλλά θα μπορύσαν να χρησιμοποιηθούν κι άλλες παραπλήσιες, πιο "εύηχες" εκφράσεις!
Πώς κάνουν οι πολιτικοί; Βαφτίζουν την άγρια λιτότητα "σταθεροποιητικό πρόγραμμα" κλπ
χαχα

Το ξέρω πως δεν σου αρέσει το κήρυγμα, γι' αυτό και δεν θα γινόσουν ποτέ πνευματικοπαίδι, ακόμα και δικό μου!

Haris είπε...

Παρολίγο να με πνίξεις με το πνευματικοπαίδι!! Ρε συ, δεν χρησιμοποιούμε τέτοιες λέξεις έτσι, χωρίς προειδοποίηση:P

Έχω και αλλη πρόταση ώστε να μην χρησιμοποιήσεις καν το Πρέπει. Ασπούμε ο Θεός είπε αυτό και αυτό. Ή: ο αμαρτωλός καίγεται στην κόλαση. Βλέπεις η σύγχρονη πολιτική μοιάζει λιγάκι με τον χριστιανισμό. :)

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Ωραία, αντί για "πνευματικοπαίδι" θα χρησιμοποιούμε τον όρο "μέλος του κύκλου πνευματικών συζητήσεων"...

penelope είπε...

καλημερα σας διαβασα αυτα που γραψατε ..φαινονται ενδιαφεροντα αυτο που λετε μου το ειπε και ο πνευματικος μου αλλα επειδη η διακρηση ειναι ια αρετη που δεν την εχουμε ολοι δεν ειναι δυνατον να μην κανουμε λαθη στην κριτικη ---Στον Αββα ισαακ λεγει καπου πως καταλαλια ειναι οταν κρινει κανεις τα κρυφα ελαττωματατου συνανθρωπου ενω με την κατακριση τα φανερα αλλα εδω μιλαει για την κατα-κριση και οχι για την κριση----

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Πηνελόπη, πρέπει επιτέλους ν' αρχίζουμε να ωριμάζουμε πνευματικά και να αποκτούμε σωστή διάκριση σε ορισμένα βασικά πράγματα.
Ασφαλώς και θα πρέπει να κρίνουμε δημόσια και με παρησία τα δημόσια πρόσωπα (τέτοιοι είναι και οι κληρικοί).
Κι επειδή μπορεί να κάνουμε και λάθος στην κριτική μας, γι' αυτό υπάρχει και ο καλοπροαίρετος αντίλογος-διάλογος.
Που σημαίνει πως θα πρέπει να είμαστε συνεχώς έτοιμοι ν' αναγνωρίσουμε το λάθος μας και να ζητήσουμε δημόσια συγγνώμη...

penelope είπε...

Ξερετε ομως εδω δημιουργειται ενα αλλο προβλημα ''το μη κρινετε ινα μη κριθειται''...αλλα ανθρωπος εισαι ολο και κατι θα σου ξεφυγει ιδικα οταν καποιος σου φερθει ασχημα θελεις αδελφε να πεις τον πονο σου,θελεις να μοιραστεις με καποιον που θα σε καταλαβει---τι να πω το πραγμα θελει και αλλη συζητηση πιο βαθια στο κοκκαλο θα ελεγα να βρισκαμε καποια εδαφια της καινης διαθηκης ,καποια απο τους Αββαδες που η πειρα τους ειναι μεγαλη.και τελικα υπαρχουν και αλλα ερωτηματα ισης αξιας οπως το δικαιομα--καποιος μου ειπε ο χριστιανος απο ταπεινωση δεν εχει δικαιομα....δηλαδη να μου παρουν ας πουμε την πατριδα και απο ταπεινωση να μην εχω δικαιομα ---ειναι κατι πραγματα που σηκωνουν μεγαλη συζητηση---Στο Αγιον ορος ας πουμε εαν μπει καποιος και κλεψει την καντηλα του ιουστινιανου δεν θα τρεξουν να τον βρουν και να ειδοποιησουν την ακτοφυλακη να τον πιασει εκει ας πουμε δεν υπαρχει δικαιομα;ΓΙΑΥΤΟ ΛΕΓΩ ΠΩς ΔΕΝ ΕΧΩ ΤΗΝ ΠΕΙΡΑ ΤΗΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΓΙΑ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΩ ΑΚΟΜΑ -----

penelope είπε...

Διαβαζω τον Αββα κασσιανο και ειμαι στο θεμα περι ταπεινωσης και σου λεει πως πολλες φορες οταν ο αλλος σε επιπλητει και ερχεται συγκρουση με τον συνανθρωπο εσυ μπορει απο ταπεινωση να μην μιλησεις νακερδισεις δηλαδη στεφανι αλλα να γινεις αιτια να μπει φαρμακι μεγαλυτερο στον αλλο μνησικακιας διοτι ο αλλος λεει θελει να συνδιαλαγει και εσυ κοιτας μεν απο ταπεινωση να σταματησεις τον καβγα αλλα του κανεις μεγαλυτερο κακο με το να μην μιλησεις αλλα ειναι και περιπτωσεις που ο αλλος λεει δεν θελει να συνδιαλαγει θελει να μεινει μονος και να μην μιλησει σε κανεναν εσυ λοιπον πως θα το καταλαβεις ;Οταν ο αλλος θελει να συνδιαλαγει και εσυ δεν μιλησεις θα σε μισησει....αντε τωρα εσυ να καταλαβεις πως πρεπει να φερθεις παντος ειναι μεγαλο σχολειο η ζωη με κοινωνια-επικοινωνια ε τους συνανθρωπους εχουμε να κανουμε με ενα καρο πολυποικιλους χαρακτηρες που πρεπει και απο τις δυο πλευρες να υπαρχει διαθεση συνδιαλαγης με αγαπη------εαν βρω κατι σχετικο για την κριση θα το παραθεσω προς βοηθεια ολων----

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Πηνελόπη, αν μένεις Αθήνα, μπορείς να κατέβεις αύριο στο κέντρο να τα πούμε από κοντά;
Κερνάω καφεδάκι στα Εξάρχεια...

penelope είπε...

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΑΔΕΛΦΕ....

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Καλά... τότε να επικοινωνούμε με μέιλ.

penelope είπε...

μπορει να γραφω καπου καπου για σπουδαια θεολογικα θεματα που εχουν ουσιατικη σημασια για τους συνανθρωπους αδελφε ειμαι κατα τα αλλα εγγαμος με ανηλικο ...να εισαι καλα-

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Οκ Πηνελοπίτσα!