Οι περισσότεροι απ' τους "κανόνες" της Εκκλησίας σήμερα φαίνονται ανεδαφικοί και πολλές φορές απάνθρωποι.
Σίγουρα, όταν θεσπίστηκαν, στα πλαίσια μιας εντελώς διαφορετικής εποχής και κοινωνίας, εξυπηρετούσαν πιο αποτελεσματικά τους σκοπούς τους.
Σε ένα "θεοκρατικό" καθεστώς, ποινές όπως "αναθεματισμός" ή "αφορισμός" ενδεχομένως είχαν κάποια παιδαγωγική αξία.
Ίσως και το περιεχόμενο των "κανόνων" να είχε τότε φιλάνθρωπο χαρακτήρα. Συγκρινόμενες με την αγριότητα του πολιτικού νόμου, οι "ποινές" της Εκκλησίας φαίνονταν ... παιχνιδάκια! Τι σχέση μπορεί να έχει η "ξηροφαγία 5 ημερών" ή οι "300 μετάνοιες" συγκρινόμενες με την προβλεπόμενη από το Κράτος θανατική ποινή, τους ακρωτηριασμούς, τις τυφλώσεις κλπ;
Διαχρονικός σκοπός των εκκλησιαστικών κανόνων ήταν να οδηγηθούν οι άνθρωποι ομαλά στους κόλπους της Εκκλησίας. Όταν δεν φέρνουν αυτό το αποτέλεσμα πρέπει να ανανεώνονται!
Τα παλαιά και μουσειακά στοιχεία πάντοτε απωθούν όταν πρόκειται να υπηρετήσουν ζωντανούς οργανισμούς...
Σίγουρα, όταν θεσπίστηκαν, στα πλαίσια μιας εντελώς διαφορετικής εποχής και κοινωνίας, εξυπηρετούσαν πιο αποτελεσματικά τους σκοπούς τους.
Σε ένα "θεοκρατικό" καθεστώς, ποινές όπως "αναθεματισμός" ή "αφορισμός" ενδεχομένως είχαν κάποια παιδαγωγική αξία.
Ίσως και το περιεχόμενο των "κανόνων" να είχε τότε φιλάνθρωπο χαρακτήρα. Συγκρινόμενες με την αγριότητα του πολιτικού νόμου, οι "ποινές" της Εκκλησίας φαίνονταν ... παιχνιδάκια! Τι σχέση μπορεί να έχει η "ξηροφαγία 5 ημερών" ή οι "300 μετάνοιες" συγκρινόμενες με την προβλεπόμενη από το Κράτος θανατική ποινή, τους ακρωτηριασμούς, τις τυφλώσεις κλπ;
Διαχρονικός σκοπός των εκκλησιαστικών κανόνων ήταν να οδηγηθούν οι άνθρωποι ομαλά στους κόλπους της Εκκλησίας. Όταν δεν φέρνουν αυτό το αποτέλεσμα πρέπει να ανανεώνονται!
Τα παλαιά και μουσειακά στοιχεία πάντοτε απωθούν όταν πρόκειται να υπηρετήσουν ζωντανούς οργανισμούς...
2 σχόλια:
Κι όμως υπάρχουν ακόμα κληρικοί που εξομολογούν και καθορίζουν "ποινές" με βάση το "Πηδάλιο"!
Δημοσίευση σχολίου