Παρασκευή, 7 Αυγούστου 2015

Το μυστήριο του Ιησού (Β’ - Εκείνος υμνούσε τη γύμνια κι οι καλόγεροι τον λογόκριναν!)


Η θέση του ιστολογίου είναι πως οι Χριστιανικές Γραφές, δηλαδή τα Ευαγγέλια, οι Επιστολές, οι Πράξεις και η Αποκάλυψη, μέχρι να πάρουν την τελική τους μορφή πέρασαν από διάφορα στάδια επεξεργασίας, υπέστησαν κοπτοραπτική, προσθαφαιρέσεις ακόμα και ωμές πλαστογραφίες.
Τα αρχαιολογικά ευρήματα, κυρίως των τελευταίων δύο αιώνων, έχουν φέρει στο φως πολυάριθμα χριστιανικά κείμενα που η επίσημη Εκκλησία απορρίπτει ως "αιρετικά" και "απόκρυφα". Αυτά όμως μας βοηθούν να κατανοήσουμε καλύτερα τα "κανονικά" Ευαγγέλια και να διαπιστώσουμε τα "κενά" που άφησε η καλογερική κοπτοραπτική των αντιγραφέων...
Προς το παρόν θα περιοριστώ σε δύο μόνο σημεία του Κατά Μάρκον Ευαγγελίου:
Α) Στο 10ο κεφάλαιο, στιχ. 46, κάνει μπαμ πως κάτι λείπει. Γράφει επί λέξει για τον Ιησού και τους μαθητές του: "Και έρχονται στην Ιεριχώ. Και την ώρα που έβγαιναν απ' την Ιεριχώ..." και ακολουθεί το θαύμα της θεραπείας ενός τυφλού. Επί αιώνες οι ερμηνευτές αναζητούσαν τι ακριβώς έγινε στην Ιεριχώ. Γιατί, αν δεν είχε γίνει τίποτα απολύτως στην Ιεριχώ, το κείμενο θα έγραφε απλώς ... "την ώρα που έβγαιναν απ' την Ιεριχώ", χωρίς την πρώτη πρόταση  "και έρχονται στην Ιεριχώ". Άρα κάτι συνέβη στην πόλη που κάποιο "αόρατο χέρι" το λογόκρινε!
Την απάντηση μας τη δίνει ένα απόσπασμα μιας άγνωστης μέχρι πρόσφατα επιστολής του Κλήμη Αλεξανδρείας, που έζησε τον 2ο αιώνα, και βρέθηκε το 1958 στο Μοναστήρι Μαρ Σάμπα, κοντά στα Ιεροσόλυμα. Η επιστολή αυτή κάνει λόγο για ένα "μυστικό" Ευαγγέλιο του Μάρκου που απευθυνόταν σε λίγους "εκλεκτούς, τελειοποιημένους και μυημένους Χριστιανούς". Σ' αυτό το "μυστικό Κατά Μάρκον Ευαγγέλιο" διευκρινίζεται πως στην Ιεριχώ ήταν η αδελφή του Ιωάννη, η μητέρα του και η Σαλώμη, κι ο Ιησούς δεν τις δέχτηκε. Αυτό είναι το κομμάτι που αφαίρεσε η χριστιανική "κοπτοραπτική"!
Β) Στο κεφάλαιο 14, στιχ. 51, αμέσως μετά τη σύλληψη του Ιησού στη Γεσθημανή, υπάρχει ένα απ' τα πιο ανεξήγητα χωρία των Ευαγγελίων. Γράφει επί λέξει στο ξεκούδουνο: "Και κάποιος νέος τον ακολούθησε γυμνός τυλιγμένος με μια σινδόνα"! Ποιος, στην ευχή, ήταν αυτός ο νεαρός και τι γύρευε νυχτιάτικα με τον Ιησού στο δάσος και μάλιστα γυμνός? 
Το κενό έρχονται να το συμπληρώσουν κάποια "απόκρυφα" κείμενα που παραχώθηκαν μέσα σε σπηλιές πριν η επίσημη Εκκλησία προλάβει να τα εξαφανίσει ή να τα "χακερώσει".
Σύμφωνα με την πιο πάνω Επιστολή του Κλήμη, το "μυστικό" Ευαγγέλιο του Μάρκου αντί για την ανάσταση του Λαζάρου περιγράφει την ανάσταση ενός πλούσιου νέου. Αυτός ακριβώς ο νέος, έξι μέρες μετά την ανάστασή του, ήρθε στον κήπο της Γεσθημανή φορώντας μόνο ένα λινό ύφασμα, και διδάχθηκε απ' τον Ιησού τα μυστήρια της Βασιλείας του Θεού.
Σύμφωνα με μια δεύτερη εκδοχή, στη Γεσθημανή περνούσε ένα ποταμάκι κι εκεί, τις νυχτερινές ώρες, ο Ιησούς μυούσε και βάπτιζε γυμνούς τους κρυφούς μαθητές του. Ένας τέτοιος μαθητής ήταν κι ο γυμνός νεανίας του Ευαγγελίου. 
Στο "απόκρυφο" Ευαγγέλιο του Θωμά γίνεται μια σημαντική διευκρίνιση για το πώς αντιμετώπιζε ο Ιησούς τη γύμνια: Σε κάποιο σημείο οι Μαθητές τον ρωτάνε: "Πότε θα μας αποκαλυφθείς και πότε θα σε δούμε?". Κι εκείνος τους απάντησε: "Όταν γδυθείτε χωρίς να ντρέπεστε και βάλετε τα ρούχα σας κάτω απ' τα πόδια σας σαν μικρά παιδιά και πατήσετε πάνω τους"!
Φυσικά, τέτοια πράγματα προκαλούσαν φρίκη στους φανατικούς και κομπλεξικούς καλόγερους που έτρεχαν να σπάσουν τα γυμνά αρχαία αγάλματα ή, στην καλύτερη, να τους αφαιρέσουν τα γεννητικά όργανα και τα βυζιά!
Οπότε... κοπτοραπτική στα Ευαγγέλια!

8 σχόλια:

Ιωάννης Ένοχος είπε...

Πότε θα πάψετε επιτέλους να παρασύρεστε από την πλάνη του όφεως;

Σας εξηγώ, αγαπητέ μου αδελφέ, ότι τα ευαγγέλια των αιρετικών που βρέθηκαν τον τελευταίο αιώνα, η Εκκλησία τα απέρριπτε από τότε. Δεν τα απορρίπτει τώρα λοιπόν, αλλά από την πρώτη στιγμή, διότι είναι αιρετικά.

Στο Α), απαντώ ότι είναι διαφορετικό το «μυστικό» ευαγγέλιο του Μάρκου που αναφέρει ο Κλήμης Αλεξανδρεύς από το κανονικό. Βλέπετε λοιπόν ότι οι Πατέρες γνώριζαν πολύ καλά τα αιρετικά ευαγγέλια; Δεν έχετε δυστυχώς κατανοήσει ακόμη την κατάσταση που επικρατούσε τότε. Σας εξηγώ ότι οι αιρετικοί κυκλοφορούσαν ψευδεπίγραφα ευαγγέλια νοθευμένα και πολλές φορές παραλλαγμένα σε πολλά σημεία από τα κανονικά. Φυσικά ο απλός κόσμος δεν είχε τότε από μία Καινή Διαθήκη σπίτι του. Αυτά δεν υπάρχουν τότε. Ο καθένας γνώριζε τις Γραφές μόνο από τις εκκλησίες, εκτός από τους λογίους. Τα χειρόγραφα ήταν σπάνια και μία πλαστογράφηση ήταν υπόθεση των λίγων μελών μίας αιρετικής σέκτας, η οποία σέκτα ύστερα χρησιμοποιούσε αυτό το συγκεκριμένο ευαγγέλιο για τους σκοπούς της. Πολύ πιθανόν κάτι παρόμοιο να συνέβη και εδώ. Κάποιοι αιρετικοί κυκλοφόρησαν το κατά Μάρκον διαφορετικά, νοθεύοντάς το, έτσι ώστε να περάσουν ευκολότερα τις σαθρές διδασκαλίες τους.

Στο Β), απαντώ ότι φυσικά ο Ιησούς Χριστός δεν είχε πρόβλημα με τη γύμνια καθώς ήταν Θεός και δεν σκανδαλιζόταν με τίποτα. Δεν μπορούμε να πούμε όμως ότι την υμνούσε κιόλας. Διότι δεν είναι δυνατόν ο Δημιουργός να είναι κατώτερος και να σκανδαλίζεται από το δημιούργημα, όποια μορφή κι αν έχει το δημιούργημα. Συνεπώς, σε αυτό δεν υπάρχει πρόβλημα και στην ουσία συμφωνούμε.

Φυσικά όμως το κατά Θωμάν είναι αιρετικό ευαγγέλιο, πολύ μεταγενέστερο, του 3ου αιώνα μ.Χ. από γνωστικό κύκλο.

Ιωάννης Ένοχος είπε...

Τέτοιου είδους πλαστογραφήσεις γίνονται και σήμερα μέσα στα μούτρα μας. Καλό θα είναι να πέσει στα χέρια σας μία Καινή Διαθήκη των «μαρτύρων του Ιεχωβά» για να καταλάβετε τι σας λέω.

Ταξιάρχης Τσιάκος είπε...

Γιατί δεν μπορούμε να πούμε πως "ο Δημιουργός υμνούσε τη γύμνια";
Αν η γύμνια ήταν κάτι το "σκανδαλιστικό" θα έφτιαχνε τον άνθρωπο με μπόλικο τρίχωμα (ή, μήπως, τον έφτιαξε τριχωτό;) ή με ρούχα απ’ την κοιλιά της μάνας του.

Αντιλαμβάνομαι την επιχειρηματολογία σας, αλλά κι εγώ επιμένω στην άποψή μου. η έννοια του "κανονικού" Ευαγγελίου μπήκε στην Εκκλησία το δεύτερο μισό του 4ου αιώνα. Πριν δεν υπήρχε. Ο Κλήμης, π.χ., γνώριζε την ύπαρξη διαφόρων παραλαγών του "κατά Μάρκον" αλλά δεν χαρακτηρίζει καμία απ’ αυτές "κανονική"!

Ιωάννης Ένοχος είπε...

«Γιατί δεν μπορούμε να πούμε πως "ο Δημιουργός υμνούσε τη γύμνια";
Αν η γύμνια ήταν κάτι το "σκανδαλιστικό" θα έφτιαχνε τον άνθρωπο με μπόλικο τρίχωμα (ή, μήπως, τον έφτιαξε τριχωτό;) ή με ρούχα απ’ την κοιλιά της μάνας του».

Γυμνούς μας δημιούργησε ο θεός, απλώς άλλαξε η προαίρεσή μας μετά το προπατορικό αμάρτημα κι αρχίσαμε να σκεφτόμαστε μόνο πονηρά, με αποτέλεσμα αν ένας άντρας δει μια όμορφη γυναίκα στο δρόμο, το μόνο που θα σκεφτεί να είναι πως θα ερωτοτροπήσει μαζί της.

Τους άντρες τους έπλασε τριχωτούς περισσότερο από τις γυναίκες. Μη βλέπετε που όλοι πάνε για λέιζερ και αποτριχώσεις. Η φύση του κανονικού ανδρός είναι πιο τριχωτή από της γυναικός.

«Αντιλαμβάνομαι την επιχειρηματολογία σας, αλλά κι εγώ επιμένω στην άποψή μου. η έννοια του "κανονικού" Ευαγγελίου μπήκε στην Εκκλησία το δεύτερο μισό του 4ου αιώνα. Πριν δεν υπήρχε».

Δε διαφωνούμε σε αυτό. Διαφωνούμε στο ότι τα κανονικά ευαγγέλια είχαν την ίδια μορφή και πριν ονομαστούν κανονικά, κάτι που το βλέπουμε από τις εξωτερικές μαρτυρίες σε ανεξάρτητα έργα (εκτός δηλαδή της Καινής Διαθήκης). Στην εξέλιξη του κανόνος έπαιξαν σημαντικό ρόλο και οι αιρετικοί με πρώτο και καλύτερο το Μαρκίωνα, ο οποίος πρώτος διαμόρφωσε έναν δικό του κανόνα στα δικά του πρότυπα. Η Εκκλησία έτσι σιγά σιγά από τον 2ο αιώνα μ.Χ., άρχισε να κάνει ζυμώσεις για το πως θα προφυλαχτεί από τους αιρετικούς και τα συγγράμματά τους και γενικότερα πως θα οργανώσει την άμυνά της, για να φτάσουμε τελικά στον 4ο αιώνα όταν και οριστικοποιήθηκε ο κανόνας τελικώς.

«Ο Κλήμης, π.χ., γνώριζε την ύπαρξη διαφόρων παραλλαγών του "κατά Μάρκον" αλλά δεν χαρακτηρίζει καμία απ’ αυτές "κανονική"»!

Στα λόγια μου έρχεσθε. Δε χαρακτηρίζει καμία παραλλαγή κανονική(αυτό δε το λέω με σιγουριά διότι δεν έχω διαβάσει το συγκεκριμένο απόσπασμα του έργου του) γιατί δεν είναι και γιατί στο δεύτερο αιώνα βρισκόμαστε ακόμα στις ζυμώσεις. Καταλάβαινε όμως από τη διδασκαλία των απόκρυφων ευαγγελίων ότι είναι διαφορετικά από τα κανονικά.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Aυτό που εσείς λέτε "ζυμώσεις", εγώ το λέω "σταδιακή επεξεργασία των ιερών βιβλίων" μέχρι να πάρουν την τελική τους μορφή.

Τα μικρά παιδάκια δεν έχουν κανένα πρόβλημα με τη γύμνια. Τα σχετικά κόμπλεξ τα αποκτούν όσο δέχονται τη διαπαιδαγώγηση της κομπλεξικής θρησκευόμενης οικογένειας-κοινωνίας.
Γνωρίζω άτομο που μεγάλωσε φυσιολογικά, σε οικογένεια γυμνιστών, και θεωρεί τη γυμνότητα κάτι απόλυτα καθημερινό και φυσικό.
Σίγουρα δεν μπορούμε να φτάσουμε στο σημείο να κυκλοφορούμε εντελώς γυμνοί στους δρόμους, άλλωστε πρέπει να προφυλασσόμαστε και από τις καιρικές συνθήκες, αλλά μην τρελαθούμε κι όλας. Το πρόβλημα της σημερινής εποχής είναι η έλλειψη σεξουαλικών ορμών. Κι όχι το αντίθετο...

Ιωάννης Ένοχος είπε...

Το αντίθετο είναι το πρόβλημα της σημερινής κοινωνίας. Έλλειψη τεράστια πνευματικής επικοινωνίας. Εσείς καταλαβαίνω ότι τα βλέπετε όλα επιφανειακά. Μιλάτε για γύμνιες και για μωρίες. Δεν είναι αυτά τα σοβαρά θέματα. Καλύτερα εξηγήστε μου γιατί τα νέα ζευγάρια χωρίζουν σε χρόνο ρεκόρ και τα διαζύγια πάνε σύννεφο, εξηγήστε μου γιατί οι νέοι γυρνούν ενμετελώς κενοί μετά τις εξόδους τους, εξηγήστε μου για την άνοδο των ναρκωτικών. Όλα εξηγούνται. Παντελής έλλειψη πνευματικότητας.

Ιωάννης Ένοχος είπε...

Σας το λέω ότι οι θρησκείες θα επιστρέψουν δυναμικά στο προσκήνιο. Θα το δείτε. Απέτυχε η λεγόμενη «επιστήμη»(που δεν είναι επιστήμη διότι είναι κατευθυνόμενη) να δώσει όραμα, να γεμίσει τους ανθρώπους και φυσικά διέλυσε κυριολεκτικά την πολύτιμη έννοια της πνευματικότητας. Το βλέπετε ήδη ότι πολλές κοινωνίες καταρρέουν. Είναι θέμα χρόνου η επιστροφή της πίστης στο Θεό(Ορθόδοξος Χριστιανισμός) και στις αιρέσεις του διαβόλου.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Οι θρησκείες όσο παίζουν το ρόλο του "παρηγορητικού ψεύδους" σίγουρα θα έχουν ρόλο στις ανθρώπινες κοινωνίες. Όμως όσο το ανθρώπινο είδος "ενηλικιώνεται" θα έπρεπε αυτά τα φαινόμενα να υποχωρούν...