Σάββατο, 19 Μαρτίου 2011

Ήταν ο Χριστός ιστορικό πρόσωπο; Ζ' (Ο Ρωμαίος ιστορικός Τάκιτος)

Στις αρχές του 2ου αιώνα έχουμε τις πρώτες σαφείς αναφορές στο πρόσωπο του Χριστού από Ρωμαίους ιστορικούς.
Ο Τάκιτος δημοσίευσε το 115-117 το έργο του "Χρονικά", στο οποίο εκθέτει την ιστορία της Ρώμης απ' το θάνατο του Αυγούστου (14 μ.Χ.) μέχρι το θάνατο του Νέρωνα (68 μ.Χ.).
Φτάνοντας στο 64 μ.Χ. περιγράφει τη μεγάλη πυρκαγιά της Ρώμης που ο Νέρωνας απέδωσε στους Χριστιανούς.
Ο Τάκιτος αναφερόμενος στο όνομα "Χριστιανοί" εξηγεί πως "εκείνος από τον οποίο προήλθε αυτό το όνομα είναι ο Χριστός που θανατώθηκε επί της βασιλείας του Τιβερίου όταν διοικητής της Ιουδαίας ήταν ο Πόντιος Πιλάτος"!
Η μαρτυρία αυτή είναι πολύ σημαντική, γιατί:
α) Βεβαιώνεται πως οι Χριστιανοί ήταν γνωστοί και αποτελούσαν πολυπληθή θρησκευτική κοινότητα στη Ρώμη ήδη από το 64 μ.Χ. Το γεγονός αυτό από μόνο του προκαλεί μεγάλη εντύπωση. Πώς ήταν δυνατόν μια επαρχιακή αίρεση (όπως ήταν τότε ο Χριστιανισμός) να είχε τόσο πολύ διαδοθεί μέσα σε 30 χρόνια;
β) Δίνει συγκεκριμένα τοπικά και χρονικά πλαίσια για τη ζωή και το θάνατο του Χριστού.
γ) Ο Τάκιτος δεν διατυπώνει καμία προσωπική (ή γενικότερη) αμφιβολία για την ιστορικότητα του προσώπου του Χριστού! Κάτι που ασφαλώς θα έκανε αν την περίοδο που έγραφε την ιστορία του υπήρχαν κάποιοι που την αμφισβητούσαν...

2 σχόλια:

ο δείμος του πολίτη είπε...

Κι όμως δεν υπάρχει ούτε ένας ιστορικός (πλην θεολόγων) που να θεωρεί αυτό το χωρίο γνήσιο. Και τούτο αποδεικνύεται ακόμα ευκολότερα επειδή στις αρχές του Β΄ αιώνα ακόμα οι Χριστιανοί της Ελλάδας και της Ρώμης διαφωνούσαν αν ήταν Χρηστός ή Χριστός. Εξάλλου, το χριστιανικό κίνημα στις αρχές του Β΄ αιώνα ήταν ακόμα πολύ αδύναμο ώστε ο Τάκιτος να ασχοληθεί μαζί τους.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Δεν νομίζω πως αμφισβητήθηκε σοβαρά η σοβαρότητα του χωρίου.

όσο για τον "Χρήστο" και τον "Χριστό" θ' ασχοληθούμε προσεχώς...