Τρίτη, 5 Σεπτεμβρίου 2017

Χριστιανοί και Μπεκτασίδες (του θεολόγου Σταύρου Βαλλίδη) ΣΤ’ - Όλες οι θρησκείες έχουν κοινές "αρετές"!

Στο Σουφισμό επέδρασε και ο Βουδισμός. Ο Σουφισμός από την Βασόρα και την Κόφα τον 8ο αιώνα θα περάσει σε όλες τις ισλαμικές κατακτήσεις. Το Χορασάν όπου έδρασε ο Βουδισμός, στο βόρειο Ιράν, θα αποτελέσει σημαντικό κέντρο πολιτικού και θρησκευτικού ενδιαφέροντος. 
Από την περιοχή αυτή θα προέλθει ένα πλήθος θρησκευτικών ηγετών, ιδρυτών Σουφικών ταγμάτων με προεξάρχοντες τον Μεβλανά Τζελαλεττίν Ρούμι και τον Χαντζή Μπεκτάς. 
Βρέθηκε μουσουλμανικός θρύλος που αναφέρει ότι ένας πρίγκιπας εγκατέλειψε τον θρόνο και έγινε περιπλανώμενος δερβίσης δηλ. μια επανάληψη της ιστορίας του Βούδα. Πρόκειται για τον πρίγκιπα Ιμπραχήμ Μπαμπά Αδάμ που πέθανε στα τέλη του 8ου αιώνα. 
Η βαθειά επίδραση του Βουδισμού στον ασκητισμό των Σούφι, χαρακτηρίζεται από ένα σύστημα αυτοπειθαρχίας και εγκράτειας, γνώσης του εαυτού, και απόλυτης εμπιστοσύνης στον Θεό. 
Η πορεία της πνευματικής ζωής θα παρομοιαστεί σαν μια πορεία σε ένα μυστικό μονοπάτι ή σαν ένα ταξίδι. Έτσι ο Σούφι που ξεκινά την αναζήτηση του Θεού θα ονομαστεί «ταξιδιώτης» που με καθορισμένα βήματα θα περάσει το μονοπάτι (ταρίκα) που θα τον φέρει κοντά Του. 
Σαν αφορμή για την είσοδο στο μονοπάτι που προϋποθέτει την αρχή μιας καινούργιας ζωής, κατά τις αφηγήσεις παλαιότερων Σούφι ήταν προτρεπτικά οράματα ή και συμβολικά όνειρα. Η μετάνοια θα αποτελέσει την αφετηρία της αφύπνισης της ψυχής, από τον ύπνο της αμαρτίας και ο υποψήφιος συνειδητοποιημένος πια θα καταδικάσει τον προηγούμενο «παραβατικό» τρόπο ζωής του, εγκαταλείποντας το εγώ του. 
Οι Σούφι όρισαν επτά στάδια για το «πέρασμα του μονοπατιού», που πρέπει να καλυφθούν διαδοχικά από τον υποψήφιο. Αυτά είναι η μετάνοια, η εγκράτεια, η απάρνηση, η φτώχεια, η υπομονή, η εμπιστοσύνη στον Θεό, και η ικανοποίηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: