Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2015

Το μυστήριο του Ιησού (ΙΒ’ - Ο Ιησούς ήταν "ο Λαφαζάνης" του Ιωάννη Βαπτιστή!)

Ο Ιουδαίος ιστορικός Ιώσηπος, ενώ δεν αναφέρει τίποτα για τη δημόσια δράση του Ιησού, κάνει κάποιο λόγο, έστω και σύντομο, στον Ιωάννη, τον επονομαζόμενο "Βαπτιστή".
Μας λέει πως ήταν ένας καλός άνθρωπος που παρότρυνε τους Εβραίους να είναι δίκαιοι μεταξύ τους και ευλαβείς προς το Θεό. Τους προέτρεπε, αφού πρώτα με τη μετάνοια εξαγνίσουν την ψυχή τους, μετά να καθαρίσουν και το σώμα τους με βάπτισμα στο νερό.
Το βάπτισμα του Ιωάννη είχε πολλές ιδιαιτερότητες. Δεν έμοιαζε με τους τελετουργικούς καθαρμούς του Ναού, των Εσσαίων, των Ορφικών, των Πυθαγορείων κ.λπ. 
Ήταν ένα είδος μύησης ώστε ο άνθρωπος να νιώσει καθαρός απ' τα αμαρτήματα του παρελθόντος και να είναι κατάλληλα προετοιμασμένος για τη Βασιλεία των Ουρανών.
Ο Ιωάννης ακολουθούσε την παράδοση των Εβραίων προφητών που ζούσαν ασκητικά, πρόλεγαν το μέλλον και ασκούσαν έντονη κριτική στην κοσμική εξουσία.
Όμως, ο Ηρώδης Αντίπας, γιος του Ηρώδη του Μέγα, τετράρχης Γαλιλαίας και Περαίας, δεν ήταν ανοιχτός στην κριτική όπως ο αρχαίος Βασιλιάς Δαυίδ. 
Ήταν πολυμήχανος και αδίστακτος. Βλέποντας πως ο Ιωάννης επηρεάζει μεγάλα πλήθη, έσπευσε να προλάβει την εξέγερση χτυπώντας πρώτος, φυλακίζοντας και αποκεφαλίζοντας τον Ιωάννη.
Ο Ιωάννης όσο ζούσε είχε πολλούς μαθητές. Που μετέφεραν το μήνυμά του μέχρι την Έφεσο και την Αλεξάνδρεια. 
Φαίνεται πως είχε ζήσει πολλά χρόνια στην κοινότητα των Εσσαίων, αλλά αποχώρησε απ' το μοναστήρι τους απορρίπτοντας τον κλειστό τους χαρακτήρα. Ήθελε ν' απευθυνθεί στα μεγάλα πλήθη που διψούσαν για στήριξη και μεσσιανική ελπίδα.
Ένας απ' τους εξέχοντες μαθητές του Ιωάννη ήταν κι ο Ιησούς. Τα Ευαγγέλια σαφώς υποτιμούν την επιρροή του Ιωάννη στον Ιησού. 
Αποκρύβουν πως ο Ιησούς έπαιξε διασπαστικό ρόλο στην ομάδα του Ιωάννη. 
Και αποσιωπούν τη μάχη διαδοχής που δόθηκε όταν ο Ιωάννης εκτελέστηκε κι η ομάδα του έμεινε ακέφαλη.
Ο Ιησούς μπορεί να επικράτησε, αλλά φαίνεται πως αρκετοί πρώην μαθητές του Ιωάννη αρνήθηκαν ν' ακολουθήσουν το νέο ηγέτη. Τα Ευαγγέλια αφήνουν υπόνοιες πως υπήρχε κάποια αντιζηλία μεταξύ των οπαδών του Ιωάννη και του Ιησού...
Πάντως, τα βασικά συνθήματα και των δύο ομάδων ήταν δύο: "Μετανοείτε" και "Είναι κοντά η βασιλεία των Ουρανών".
Ο Ιησούς, αν και δεν υιοθετούσε ούτε τον ασκητικό βίο του Ιωάννη, ούτε την απόλυτη αυστηρότητά του, ούτε την απομόνωσή του στην ερημιά, αναγνώρισε την αυθεντία του και δέχθηκε να βαπτιστεί απ' τα χέρια του.
Λίγα ξέρουμε για το τελετουργικό του βαπτίσματος-μύησης του Ιωάννη. 
Πιθανολογούμε πως κάθε βάπτιση γινόταν χωριστά, κι όχι ομαδικά, κι ο βαπτιζόμενος ήταν εντελώς γυμνός. Με τον τρόπο αυτό γινόταν και οι πρώτες χριστιανικές βαπτίσεις. Έτσι εξηγείται και το πώς βρέθηκε γυμνός στη Γεσθημανή ο ανώνυμος νεαρός κατά τη νύχτα που συνελήφθη ο Ιησούς.
Οι χριστιανοί ισχυρίζονται πως κατά τη βάπτιση του Ιησού ακούστηκε μια ουράνια φωνή. 
Δεν πρέπει να μας κάνει εντύπωση αυτή η παράδοση. Κάτι τέτοια ήταν συνηθισμένα στους Εβραίους. Κι ο χασιδαίος Χανίνα μπεν Ντοχά είχε ακούσει μια τέτοια φωνή να του λέει "Χανίνα, γιε μου". Άλλωστε όλοι οι Εβραίοι θεωρούνται "Υιοί Θεού"!
Δεν πρέπει να μας ξενίζει ούτε η εμφάνιση ενός πουλιού στο όραμα. 
Πουλιά, γενικώς, εμφανίζονται στις μυήσεις πολλών αρχαίων μυστηριακών θρησκειών. Σ' έναν αρχαίο μαγικό πάπυρο, ο μύστης ξαπλώνει γυμνός σ' ένα σεντόνι και περιμένει ένα θαλάσσιο γεράκι να κατέβει απ' τον ουρανό...

Δεν υπάρχουν σχόλια: