Σάββατο, 17 Οκτωβρίου 2015

Το μυστήριο του Ιησού (ΙΑ’ - Ο Ιησούς μιλούσε "καρπενησιώτικα"!)

Η εβραϊκή φυλή είναι μητρογραμμική. Δηλαδή, Εβραίος θεωρείσαι μόνο αν η μάνα σου ήταν Εβραία. 
Κανείς δεν ενδιαφέρεται για τον πατέρα σου. Ας είναι ο Ρωμαίος λεγεωνάριος Παντέρας, ας είναι ο ηλικιωμένος μνηστήρας της μάνας σου, ας είν' κι ο ίδιος ο Θεός. Αν η μάνα σου είναι Εβραία, είσαι κι εσύ Εβραίος. 
Άρα ο Ιησούς ήταν πάνω απ' όλα Εβραίος. Ένα το κρατούμενο.
Εβραϊκό είναι και το όνομά του. Το πλήρες όνομα του ιδρυτού της χριστιανικής θρησκείας είναι "Γιεχοσουά", που σημαίνει "ο Γιαχβέ σώζει". Το "Ιησούς" είναι συντομογραφία του κανονικού ονόματος. Κάτι σαν το δικό μας Κωνσταντίνος-Κώστας...
Πολύ προβληματική είναι η ονομασία του "Ναζωραίος". Οι χριστιανοί το μεταφράζουν ως "αυτός που κατάγεται απ' τη Ναζαρέτ". Πρόκειται για χτυπητό λάθος. Γιατί τότε θα λεγόταν "Ναζαρινός" κι όχι "Ναζωραίος".
Στα εβραϊκά κείμενα η αντίστοιχη λέξη είναι "Ηanotzri", που δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Κάποιοι το συνδέουν με το "netzer", που σημαίνει "κλαδί", κι έχει μεσσιανικό συμβολισμό...
Πολλοί ισχυρίζονται πως Ναζαρέτ δεν υπήρχε καν τον 1ο αιώνα. Η αρχαιότερη σωζόμενη μαρτυρία για την ύπαρξη της μικρής αυτής κωμόπολης χρονολογείται στα τέλη του 2ου αιώνα.
Ο ιστορικός Ιώσηπος, που ήταν ηγέτης των Ιουδαίων επαναστατών στη Γαλιλαία το 67 μ.Χ., περιγράφει όλες τις μάχες με κάθε λεπτομέρεια και παραθέτει απίθανα τοπωνύμια. Αλλά για "Ναζαρέτ" δεν μιλάει πουθενά!
Αντίθετα αναφέρει την Καπερναούμ, που τη συναντάμε και στα Ευαγγέλια. Ήταν, φαίνεται, η πόλη όπου ο Ιησούς είχε εγκαταστήσει την έδρα της επαναστατικής του ομάδας.
Παρένθεση: τα Ευαγγέλια παραδόξως δεν αναφέρουν καμία απ' τις μεγάλες πόλεις της Γαλιλαίας, όπως την Ταριχαία, την Γκαραμπά και την πρωτεύουσα Σεφωρίς που ήταν λίγα μόλις μίλια μακριά απ' τη Ναζαρέτ...
Οι Γαλιλαίοι θεωρούνταν επαρχιώτες "καράβλαχοι" απ' τους κατοίκους της Ιουδαίας και κυρίως των Ιεροσολύμων. 
Οι πρωτευουσιάνοι διασκέδαζαν κυρίως με την βαριά και παράξενη προφορά των Γαλιλαίων. Μιλούσαν κι αυτοί τα αραμαϊκά, αλλά με "καρπενησιώτικη" προφορά. 
Π.χ. οι Γαλιλαίοι πρόφεραν με τον ίδιο τρόπο τρεις διαφορετικές λέξεις: "hamar" = γάιδαρος, 'amar = μαλλί και immar" = αρνί!
Λόγω της παράξενης προφοράς τους τον Ελεάζαρ τον φώναζαν "Λάζε" ή "Λαζάρ", εξ ου κι ο γνωστός μας... Λάζαρος.
Ο Ιησούς δεν γνωρίζουμε αν ήταν ανεπάγγελτος. Στα Ευαγγέλια υπάρχει μια σύγχυση. Αλλού εμφανίζεται ως "ξυλουργός" (δηλαδή χτίστης) κι αλλού ως "γιος ξυλουργού".
Φαίνεται όμως πως ήταν μορφωμένος. Αλλά πού στην ευχή σπούδασε αυτός ο άνθρωπος?
Στα Ευαγγέλια φαίνεται να πήγε οικογενειακώς στην Αίγυπτο, το "μεγάλο πανεπιστήμιο" της εποχής. 
Άλλοι υποστηρίζουν πως έζησε στην κοινότητα των Εσσαίων όπου και μορφώθηκε. 
Αλλά υπάρχει κι η έντονη προφορική παράδοση στην Ινδία που θέλει τον Ιησού να σπούδασε και να θάφτηκε στο σημερινό Κασμίρ...

Δεν υπάρχουν σχόλια: