Σάββατο, 22 Αυγούστου 2015

Το μυστήριο του Ιησού (Δ’ - Πότε και από ποιους γράφτηκαν τα Ευαγγέλια?)

Οι μελετητές της Καινής Διαθήκης έχουν διαπιστώσει πως τα κατά Μάρκον, Ματθαίο και Λουκά ευαγγέλια έχουν πολλά κοινά σημεία, περιγράφουν τα ίδια θαύματα και τις ίδιες ρήσεις του Ιησού, κινούμενα σ' ένα ενιαίο αφηγηματικό πλαίσιο. 
Κι επειδή οι περιγραφές τους είναι σύντομες και "αφαιρετικές" πήραν το όνομα "Συνοπτικά". Σε αντίθεση με το κατά Ιωάννη, το λεγόμενο "τέταρτο ευαγγέλιο", που περιγράφει διαφορετικά επεισόδια και περιέχει μακροσκελείς ομιλίες του Ιησού, διαφορετικές απ' τις σύντομες γεμάτες ουσία ρήσεις του που διαβάζουμε στα "Συνοπτικά".
Η λεπτομερής και σχολαστική ανάλυση των Ευαγγελίων καταλήγει στο συμπέρασμα πως τα κείμενα αυτά δεν γράφτηκαν από αυτόπτες μάρτυρες, είναι έργο μεταγενέστερων γενεών που συγκέντρωσαν συγκεχυμένες παραδόσεις που κυκλοφορούσαν στις διάφορες τοπικές χριστιανικές εκκλησίες.
Παλαιότερα οι θεολόγοι θεωρούσαν αρχαιότερο το κατά Ματθαίον ευαγγέλιο, που υποτίθεται ότι έγραψε ο πρώην φοροεισπράκτορας μαθητής του Ιησού.
Σήμερα γίνεται σχεδόν γενικά δεκτό πως αρχαιότερο είναι το κατά Μάρκον. Το πιο απλό και πρωτόγονο περιεχόμενό του μάλλον επιβεβαιώνει την άποψη.
Το κατά Μάρκον πιθανότατα γράφτηκε στη Ρώμη από μαθητές του Μάρκου, που ήταν ένα είδος γραμματέας-διερμηνέας του αποστόλου Πέτρου. Βέβαια, οι συγγραφείς του δεν είχαν ζήσει ποτέ στην Παλαιστίνη, γι' αυτό και δείχνουν μια αξιοθρήνητη άγνοια της γεωγραφίας της. 
Π.χ., στο κεφάλαιο 7 αναφέρουν πως ο Ιησούς πέρασε από τη Σιδώνα πηγαίνοντας προς την Τύρο και τη θάλασσα της Γαλιλαίας. Όμως τέτοιος δρόμος δεν υπήρξε την εποχή του Ιησού.
Επίσης, η χώρα των Γεργεσηνών  είναι πολύ πιο μακριά απ' το σημείο που την τοποθετεί το ευαγγέλιο και, φυσικά, δεν υπάρχει κοντά της καμία απότομη πλαγιά που οδηγεί στη θάλασσα όπου υποτίθεται πως γκρεμίστηκαν οι δαιμονισμένοι χοίροι...
Τα Συνοπτικά Ευαγγέλια πρέπει να γράφτηκαν το πρώτο μισό του 2ου αιώνα, ενώ το κατά Ιωάννη προς τα τέλη του 2ου αιώνα από μέλη της εκκλησίας της Εφέσου. 
Στη συνέχεια, και μέχρι τα κείμενά τους να παγιωθούν, έγιναν ορισμένες κοπτοραπτικές προσθαφαίρεσις από τις διάφορες αντίπαλες χριστιανικές παρατάξεις προκειμένου να "θεμελιωθούν αγιογραφικώς" οι θεολογικές τους απόψεις.

6 σχόλια:

Ιωάννης Ένοχος είπε...

Σωστά σε γενικές γραμμές όσα λέτε. Αλλά όπως το περίμενα στη τελευταία παράγραφο τα θαλασσώσατε κυριολεκτικά.

Σας έχω επανειλημμένως στείλει δύο σχετικά νέα με τα ευαγγέλια.

1)Βρέθηκε πρόσφατα σπάραγμα από το κατά Μάρκον, που χρονολογείται πριν το 90μ.Χ., πράγμα που καταρρίπτει τις μυθώδεις χρονολογήσεις σας και μας κάνει να πιστεύουμε δικαίως ότι το Κατά Μάρκον γράφτηκε περίπου τη περίοδο 60-70μ.Χ.

http://biblicalstudiesblog.blogspot.gr/2015/01/1-fragment-of-marks-gospel-from-1st-c.html

2)Μέχρι πρότινος, δηλαδή μέχρι πριν βρεθεί το σπάραγμα του Κατά Μάρκον, το αρχαιότερο απόσπασμα ευαγγελίου ήταν του Κατά Ιωάννην, ο πάπυρος P52, που χρονολογείται 120-140μ.Χ., γεγονός που και πάλι καταρρίπτει τις μυθώδεις χρονολογήσεις σας και μας κάνει να πιστεύουμε αυτό που πιστεύει και η πλειονότητα της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας, ότι δηλαδή το Κατά Ιωάννην γράφτηκε περί τα τέλη του 1ου αιώνα μ.Χ., περίπου 85-95.

https://en.wikipedia.org/wiki/Rylands_Library_Papyrus_P52


Κατανοώ ότι προσπαθείτε με οποιονδήποτε τρόπο να προωθήσετε άλλες αιρέσεις και ο μόνιμος στόχος σας είναι να πλήξετε τον Ορθόδοξο Χριστιανισμό. Όμως αυτό που ζητώ είναι, ότι πάνω στη προσπάθειά σας για αυτό, δε θα πρέπει να προσπερνάτε με τόση χαρακτηριστική ευκολία τις επιστημονικές έρευνες που καταρρίπτουν τις εμμονές σας, δε νομίζετε;

Ιωάννης Ένοχος είπε...

Σε αυτά προσθέστε και τις εξωτερικές μαρτυρίες από τους αποστολικούς Πατέρες στα τέλη του πρώτου αιώνα και στις αρχές του 2ου αιώνα μ.Χ., που επιβεβαιώνουν ότι τα ευαγγέλια είχαν ήδη γραφτεί πιο νωρίς. Απλώς αυτό που προσπαθείτε μανιωδώς να κάνετε, είναι να διαιωνίσετε με διάφορα ψεύδη και όσο μπορείτε να απομακρύνετε το χρόνο συγγραφής των ευαγγελίων από το θάνατο του Χριστού, έτσι ώστε να μπορείτε να επικαλεστείτε με περισσότερη άνεση την μη εγκυρότητά τους.

Πτωχός τω πνεύματι είπε...

Δεν προωθώ καμία απολύτως αίρεση. Αυτό θα έπρεπε να το είχατε ήδη αντιλαφθεί. Είστε έξυπνος...

Αυτά που ονομάζεται "σπαράγματα ευαγγελίων" δεν έχουν καμία σχέση με τα σημερινά Ευαγγέλια. Είναι αποσπάσματα από διάφορες συλλογές θαυμάτων, παραβολών και λογίων του Ιησού.
Φυσικά, αυτές οι "συλλογές" αποτέλεσαν μερικές απ’ τις βασικές πηγές αυτών που τον β’ αιώνα άρχισαν να ονομάζονται "Ευαγγέλια" και να αποδίσονται σε συγγραφείς του α’ αιώνα...

Ιωάννης Ένοχος είπε...

Μα αυτά τα σπαράγματα γράφουν ό,τι γράφουν ακριβώς και τα ευαγγέλια του Μάρκου και του Ιωάννη όπως τα γνωρίζουμε σήμερα.

Πτωχός τω πνεύματι είπε...

Μιλάμε για ελάχιστες λεξούλες, έτσι?
Ένα μέρος από αυτές τις Συλλογές που προανέφερα ενσωματώθηκαν/συρράφθηκαν
μεταγενέστερα ώστε να συγκροτηθούν τα λεγόμενα "Ευαγγέλια". Η συρραφή αυτή
είναι προφανής και δικαιολογεί πολλές απ' τις ανακολουθείες και τα χρονικά
άλματα των "ευαγγελικών" αφηγήσεων.
Γι' αυτό, λ.χ. δεν μπορεί κανείς να υπολογίσει με σχετική ακρίβεια πόσο χρονικό
διάστημα περιγράφουν τα Ευαγγέλια. Ένα μήνα, ένα χρόνο, τρία χρόνια, κανείς δεν
ξέρει.
Οι "Συλλογές" δεν έχουν συγγεκριμένο συγγραφέα. Είναι κάτι σαν τους μύθους του Αισώπου. Διάφορες ιστορίες, "θαύματα", σοφές ρήσεις, απ' τις πάμπολλες παρόμοιες που κυκλοφορούσαν στην Ανατολή αλλά και στον ελληνορωμαϊκό κόσμο.

Αλλά αυτά θα τα αναλύσουμε κάποια στιγμή αναλυτικότερα

Ιωάννης Ένοχος είπε...

Αυτές οι φρασούλες έιναι από το Κατά Μάρκον και το Κατά Ιωάννη όπως τις διαβάζουμε σήμερα. Απλά πράγαμτα. Αυτές οι φρασούλες επιβεβαιώνουν ότι τα ευαγγέλια γράφτηκαν τον 1ο αιώνα μ.Χ. Επίσης η Κ.Δ σας έχω ξαναεξηγήσει ότι είναι το μόνο γραπτό κείμενο που έχει τα περισσότερα αρχαιότερα σωζόμενα ντοκουμέντα τόσο κοντά από το χρόνο συγγραφής της.

Μη συγκρίνετε τα παραμύθια του Αισώπου με την αλήθεια του Χριστού.