Παρασκευή, 8 Απριλίου 2011

Η Θεότητα του Χριστού Α’ (Οι προφητείες)


Οι προφητείες της Παλαιάς Διαθήκης χρονολογούνται απ’ το 4.000 π.Χ. μέχρι το 550 π.Χ.
Όλες μιλούν για τον ερχόμενο Μεσσία. Έτσι, διαβάζουμε πως θα:
- Γεννηθεί στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας (Μιχαίας).
- Γεννηθεί από παρθένα (Ησαΐας)
- Σωθεί, ως βρέφος, με τη φυγή του στην έρημο (Ιερεμίας)
- Προηγηθεί της εμφάνισής του ένας πρόδρομος για να προετοιμάσει τις καρδιές των ανθρώπων (Μαλαχίας).
- Αρχίσει το κήρυγμά του από τη Γαλιλαία, μεταξύ των εβραϊκών φυλών Ζαβουλών και Νεφθαλείμ (Ησαΐας).
- Η διδασκαλία του θα συνοδεύεται με εκπληκτικά θαύματα (Ησαΐας).
- Μπει στην Ιερουσαλήμ θριαμβευτικά, καθισμένος σε πουλάρι όνου (Ζαχαρίας).
- Σταυρωθεί και τα ρούχα του θα διαμοιραστούν με κλήρο (Δαυίδ).
- Ο αναμενόμενος Μεσσίας θα είναι Υιός του Θεού που θα ταλαιπωρηθεί εξαιτίας των δικών μας αμαρτιών (Ησαΐας).
Οι καταπληκτικές αυτές ομοιότητες των Προφητειών της Π.Δ. με τα γεγονότα που περιγράφονται στα Ευαγγέλια επιδέχονται μόνο τις εξής ερμηνείες:
Α) Τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης γράφτηκαν μετά τα Ευαγγέλια. Αυτό αποκλείεται γιατί η μετάφραση της Π.Δ. στα ελληνικά από τους 72 ελληνιστές Ιουδαίους της Αλεξάνδρειας το 250 π.Χ., καθώς και το περιεχόμενό τους, δεν αμφισβητείται σοβαρά από κανέναν.
Β) Τα Ευαγγέλια περιγράφουν εντελώς φανταστικά γεγονότα, κατάλληλα προσαρμοσμένα στις προϋπάρχουσες προφητείες. Προσωπικά το θεωρώ απίθανο, γιατί τα Ευαγγέλια απευθυνόταν αρχικά σε ανθρώπους σύγχρονους του Χριστού και φανατικούς Ιουδαίους, και δεν ήταν καθόλου εύκολο να τους εξαπατήσουν.
Γ) Στα Ευαγγέλια περιγράφεται η εκπλήρωση των προφητειών της Π.Δ.

5 σχόλια:

αθεόφοβος είπε...

Γιατί δεν θεωρείς πιθανό το Β δηλαδή γνωστές προφητείες να γράφτηκαν στα Ευαγγέλια σαν γεγονότα;
Μπορούσαν να ξέρουν εκείνη την εποχή τι έγινε σε 10-20 χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι τους;
Εδώ στην εποχή μας πλήθος κόσμου θεωρεί δεδομένες τις δήθεν προφητείες του Παϊσιου!

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Ο χριστιανισμός ξεκίνησε σαν ιουδαϊκή αίρεση.
Οι πρώτοι πιστοί ήταν κάτοικοι της Ιουδαίας και της Ιερουσαλήμ.
Αυτοί, κάθε άλλο παρά εύκολο να εξαπατηθούν ήταν.
Ας μην ξεχνάμε πως ο πρώτος ηγέτης της χριστιανικής εκκλησίας ήταν ο αδελφός του Χριστού Ιάκωβος.
Επίσης, στον ιουδαϊκό χώρο υπήρχαν πολλοί φανατικοί εχθροί του χριστιανισμού και σίγουρα δεν θα άφηναν να περάσει στο ντούκου το ενδεχόμενο να γράφτηκαν στα ευαγγέλια ψευδή γεγονότα σαν γεγονότα.
Τα μόνα που αρνήθηκαν οι Ιουδαίοι ήταν η άσπιλη σύλληψη της Μαρίας και η Ανάσταση. Την οποία θεώρησαν τέχνασμα των οπαδών του Χριστού.
Για όλα τα άλλα που αναφέρονται στα ευαγγέλια δεν προέβαλλαν καμία αντίρρηση.

ο δείμος του πολίτη είπε...

Συγνώμη, αλλά η επιχειρηματολογία σου για το Β είναι κενή. Τα Ευαγγέλια γράφτηκαν για φανατικούς Εβραίους; Δηλαδή οι φανατικοί μιλούσαν, έγραφαν και καταλάβαιναν ελληνικά; Ενδιαφέρουσα θέση για τους φτωχούς φανατικούς. Δηλαδή γνώριζαν Πλάτωνα;

Έχει αποδειχθεί ότι οι σχετικές αναφορές (από μετάφραση του Ο΄ και σαφώς γραμμένα κατά τη βασιλεία των Μακκαβαίων) είναι αφενός μεν γενικόλογες αφετέρου δε έχουν στόχο να φέρουν στους συναγωγικούς κόλπους τους Εβραίους που τάσσονταν σταδιακά στο πλευρό των Μακεδόνων. Μάλιστα είναι τόσο γενικόλογες ώστε να μπορεί να τις επικαλεστεί τις γραφές ακόμα και ο Μίθρας, και ο ... (κόλλησα τώρα ο επόμενος -ιστορικά επιβεβαιωμένος τούτος- Μεσσίας που εμφανίστηκε στα τέλη του Α΄ αιώνα).

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Τα Ευαγγέλια απευθυνόταν σε πιστούς, κι όχι εξελληνισμένους, Ιουδαίους που πίστευαν στην έλευση του Μεσσία.
Ο Ματθαίος έγραψε το ευαγγέλιό του στην εβαραϊκή γλώσσα, απ’ την οποία και μεταφράστηκε στα ελληνικά.
Το ξαναλέω πως δεν ήταν καθόλου εύκολο να βρουν οι χριστιανοί οπαδούς στον ιουδαϊκό χώρο της εποχής εκείνης λέγοντας «τερατώδη ψέματα» για γεγονότα που συνέβησαν στη γειτονία τους.

Μήπως εννοείς τον Απολλώνιο τον Τυαννέα;

ο δείμος του πολίτη είπε...

Συγνώμη, αλλά η θέση σου κινείται υποθετικά κι όχι ιστορικά. Είναι αποδεδειγμένο (πχ Κιρτάτας κ.ά.) ότι ο Χριστιανισμός ξεκινώντας ως ιουδαϊκή αίρεση κινήθηκε γρήγορα στις ελληνόφωνες ιουδαϊκές αστικές συναγωγές. Αυτό διαφαίνεται μέσα από το κήρυγμα που αποδίδεται στον Παύλο, τον Πέτρο κλπ (όπως αποτυπώνονται γενικώς στις ελληνόφωνες επιστολές τους) περίπου στα τέλη του αιώνα.

Η θέση ότι απευθύνονταν σε πιστούς Ιουδαίους είναι ιστορικά sic επειδή ακριβώς δεν έχουμε τέτοιες καταγραφές (ούτε καν έμμεσες) παρά μόνο το λιθοβολισμό του Στεφάνου, την εκτέλεση του Ιακώβου και τη μεταστροφή του Παύλου. Άλλες αναφορές δεν υπάρχουν που να στηρίζουν τη θέση σου στα ευαγγελικά ή άλλες αποστολικά και πατερικά κείμενα.

Το δε Κατά Ματθαίον (κι όχι του Ματθαίου, αιτιατική της αναφοράς ή της συμφωνίας είναι =περίπου σύμφωνα με το Ματθαίο) μάλλον πρωτογράφτηκε σε κάποια μορφή στα αραμαϊκά, αλλά μη σωζόμενου του αρχικού κειμένου δεν γνωρίζουμε τι γινόταν. Μόνη ευκαιρία να το συγκρίνουμε είναι με το Κουμράν που αραϊστί καλλιεργείται ο θρησκευτικός φανατισμός, η θρησκευτική βία και πουθενά δε γίνεται λόγος για τον Ιησού ή τον Υιό του Θεού (αλλά μόνο τον Υιό του Ανθρώπου).