Παρασκευή 14 Μαΐου 2010

Τοκογλύφοι και ... συνείσακτες!

Ως γνωστόν, η Α' Οικουμενική Σύνοδος έγινε το 325 μ.Χ. στη Νίκαια.
Μέχρι πριν ένα χρόνο, το 324 μ.Χ., ο συναυτοκράτορας Λικίνιος επιδιδόταν σε διωγμούς των χριστιανών της Ανατολής.
Διαβάζοντας κανείς τις αποφάσεις της Συνόδου, εκπλήσσεται απ' τη διαφθορά που επικρατούσε στον κλήρο, ακόμη και σε κείνη την "ηρωική" περίοδο!
Ας δούμε μερικές απ' τις αποφάσεις αυτές, που αποτελούν και ακλόνητες ιστορικές μαρτυρίες για το εκκλησιαστικό κλίμα της εποχής:
α) Ο 2ος κανόνας απαγορεύει τη χειροτονία των "νεοφύτων". Πρόκειται για άτομα που προέρχονταν απ' τον ειδωλολατρικό χώρο και, χωρίς να υπάρχει επείγουσα ανάγκη, αμέσως μετά τη βάπτισή τους χειροτονούνταν πρεσβύτεροι, ακόμα και επίσκοποι! Πίσω απ' αυτή την πρακτική κρύβεται ο χρηματισμός των χειροτονούντων! Στην περίπτωση αυτή πιο χαρακτηριστικός είναι ο 10ος κανόνας της Συνόδου της Σαρδικής που κάνει λόγο για "πλούσιους", δηλ. δικηγόρους και εμπόρους, που εγωιστικά απαιτούσαν (και προφανώς "λάδωναν") για να χειροτονούνται με συνοπτικές διαδικασίες επίσκοποι...
β) Στους πρώτους χριστιανικούς αιώνες επικρατούσε η συνήθεια άγαμοι κληρικοί να συγκατοικούν με γυναίκες, ακόμη και νεαρής ηλικίας, υποτίθεται για την κοινή τους "πνευματική προαγωγή". Τις γυναίκες αυτές ονόμαζαν "συνείσακτες"! Το γεγονός αυτό είχε προκαλέσει τεράστια ηθικά σκάνδαλα στην Εκκλησία. Χαρακτηριστική η περίπτωση του επισκόπου (δηλ. Πατριάρχη, σήμερα) Αντιοχείας, Παύλου Σαμοσατέα που συγκατοικούσε με δύο "μανεκέν", κατασκανδαλίζοντας κι αυτή ακόμα την διεφθαρμένη κοινωνία της Αντιόχειας... Κι αυτή την πρακτική καταδίκασε η Μεγάλη Σύνοδος με τον 3ο κανόνα της.
γ) Σήμερα, θεωρούμε τοκογλύφους αυτούς που θέλουν να δανείσουν τη χώρα μας με ποσοστό 6%! Όμως, το 325 μ.Χ., ήταν συνηθισμένο φαινόμενο κληρικοί να δανείζουν φτωχούς και απελπισμένους συμπολίτες τους με ποσοστό ακόμη και 100%. Αυτή τη συμπεριφορά καταδικάζει η Α' Οικουμενική με τον 17ο κανόνας της!
Το διανοείστε; Αυτοί οι άνθρωποι ήταν πριν ένα χρόνο με το κεφάλι τους μέσα στο στόμα του λιονταριού, και μόλις έζησαν λίγη ελευθερία το έριξαν στην ακολασία, στην εξαγορά αξιωμάτων και στην τοκογλυφία...

6 σχόλια:

Haris είπε...

Εσυ ξαναείδες φυλακισμένο να ελευθερώνεται και να κάνει σεξ με ηρεμία και απαλότητα όπως ένας μαλθακός παντρεμένος; Τίποτα το περίεργο δεν υπάρχει σε αυτά.

Haris είπε...

Εσύ που είσαι πιο μπασμένος σε τέτοια θέματα που μπορώ να βρω τις Οικουμενικές συνόδους; Υπάρχει κάποιος τόμος που είναι όλες συγκεντρωμένες;

Και καμιά αξιόπιστη ιστορία των πρωτοχριανικών χρόνων, μαζί με τις ιδέες των ιουδαίων και του Παύλου;

(Νιώθω σαν να βρίσκομαι στην βιβλιοθήκη της σχολής μου:P)

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Xάρη, υπάρχει ένα τρίτομο έργο με τα πρακτικά όλων των οικουμενικών συνόδων.
Βέβαια, τα πρακτικά της Α' Οικουμ. δεν σώθηκαν, αλλά το κενό καλύπτεται απ' τα έργα όσων συμμετήχαν, και κυρίως του Μ. Αθανασίου.

Για τον Παύλο και τους Ιουδαίους υπάρχουν πάμπολλα βιβλία. Αλλά για κάποιο αξιόπιστο και συνοπτικό θα ρωτήσω έναν φίλο μου που εργάζεται σε θρησκευτικό βιβλιοπωλείο. Μπορεί να μας βοηθήσει...

Haris είπε...

Ωραία για τις Συνόδους. Να φανταστώ ότι τα γραπτά του Μ. Αθανάσιου για την Α' σύνοδο συμπεριλαμβάνεται στο τρίτομο ε;

Ευχαριστώ που μπήκες στον κόπο για τον Παύλο και τους άλλους. Περιμένω τίτλο:P

Αντε να δούμε που θα βγούμε και από όλους αυτούς.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Κλασικό βιβλίο για τον Παύλο, με εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο είναι του Holzner "Παύλος", εκδ. Δαμασκός.
Πολύ ενδιαφέρον παρουσιάζει και το βιβλίο του Γιοχάνες Βάις "Ο αρχέγονος χριστιανισμός", που αναφέρετε στην περίοδο 30-150 μ.Χ., εκδ. Άρτος Ζωής.

π Παντελεήμων Kρούσκος είπε...

Γιατι σου κανει εντυπωση;
Ο Ανανιας και η Σαπφειρα δεν εζησαν τον καιρο της "ιδανικής" ιεροσολυμητικής "κομμούνας";