Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2010

Ισχύει, και με ποιες προϋποθέσεις το "μην κρίνετε για να μην κριθείτε"; (Γ')

Είναι αλήθεια πως ο γέροντας Παΐσιος έδινε ιδιαίτερη σημασία στο "δεξιό λογισμό"!
"Ο καλοδιάθετος άνθρωπος", έλεγε, "πετυχαίνει πνευματικά κι ανεβαίνει τα σκαλιά των αρετών με πολύ λιγότερο κόπο και άσκηση από εκείνον που έχει πάντα αρνητική προδιάθεση"...
Η άποψη αυτή μας βρίσκει, κατ' αρχήν, σύμφωνους. Η αμαρτία, κατά την ορθόδοξη θεολογία, δεν είναι ποινικό αδίκημα αλλά ασθένεια. Κι ένας ασθενής αξίζει τη συμπάθεια, την κατανόηση και την ανοχή μας.
Όμως, όπως συμβαίνει με όλα, έτσι κι ο "δεξιός λογισμός" έχει τα όριά του.
Όταν, λ.χ., ένας κληρικός ή μοναχός διδάσκει απόψεις αιρετικές θα τον αφήσουμε χωρίς αντίλογο;
Όταν με τον τρόπο της ζωής του, προκλητικό ή ανήθικο, εκθέτει ανεπανόρθωτα την εκκλησία και επηρεάζει αρνητικά τις ζωές των συνανθρώπων μας, θα τον αφήσουμε να αλωνίζει χωρίς να τον επαναφέρουμε στην τάξη;
Η όποια αδράνειά μας στις περιπτώσεις αυτές, θα μπορούσε να μπορούσε να θεωρηθεί "διακριτικότητα" ή "εκδήλωση αγάπης";
Κακώς, λοιπόν, απομονώνουν κάποιοι ορισμένες φράσεις του πατρός Παϊσίου ή και άλλων γερόντων, για να επιβάλλουν τη σιωπή μας!
Κάτι τέτοιο είχε επιχειρήσει, δυστυχώς, και ολόκληρη η Ιερά Σύνοδος που ζήτησε απ' την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων να απαγορευτεί κάθε αναφορά στη σεξουαλική ζωή των επισκόπων, γιατί προσβάλλονται τα ... προσωπικά τους δεδομένα!
Το είδαν κι αυτό τα μάτια μας, το άκουσαν κι αυτό τ' αυτιά μας...
Και μιας κι αναφερθήκαμε στον Παΐσιο, ας πούμε και τούτο: ο πατήρ Χριστόδουλος, ο πρώτος βιογράφος του γέροντα, εκαυχάτο πως με μεγάλη προσοχή αφαίρεσε από τα λόγια του γέροντα οτιδήποτε θα μπορούσε να δημιουργήσει ένταση και προβληματισμό στους ορθόδοξους πιστούς! Και πως αν έγραφε όλ' αυτά που έλεγε ο Παΐσιος για τους Επισκόπους, τους ηγουμένους του Αγίου Όρους και τους εκκλησιαστικούς ηγέτες μας, τότε...

12 σχόλια:

Dinos-Art είπε...

Eνας άγιος. Ο τάφος του στο Ιερό Ησυχαστήριο Ιωάννου Θεολόγου στη Σουρωτή Θεσσαλονίκης, τόπος προσκυνήματος. Εκεί από χρόνια μονάζει και η αδελφή μου.

gnostosagnostos είπε...

ενδιαφερον......
τοτε τι.....?
δεν εχουν καταλαβει οτι το να κρυβεις λογια ενος τοσου σπουδαιου ανθρωπου ειναι σαν να κανεις εγκλημα?

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Ντίνο, ας μην βιαζόμαστε να αγιοποιήσουμε!
Πάντως ήταν ένας παραδοσιακός γέροντας με πολλά χαρίσματα, αλλά και κάποια μειονεκτήματα, όπως όλοι οι άνθρωποι...

Γνωστέ-Άγνωστε, κάποιοι μας θεωρούν τόσο ανώριμους που δεν μπορούμε, δήθεν, ν' αντέξουμε την αλήθεια!
Είναι κι αυτό μια απ' της παθογένειες του εκκλησιαστικού χώρου...

Haris είπε...

Διάβασα την βιογραφία αυτού του τύπου, του Παΐσιου, και ειλικρινά, ευτυχώς που ήταν κοντά η τουαλέτα. Αν εξαιρέσουμε 2-3 κουβέντες δικές του που αναπτερώνουν το ηθικό των ξεπεσμένων χριστιανών, για όλα τα άλλα αν τα έλεγε στο δικαστήριο της Χάγης θα τον έβαζαν πιθανόν μέσα.

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Χάρη, ενδιαφέρουσα κι η δική σου άποψη!
Προτείνω το εξής: στείλε μας τα επίμαχα σημεία της βιογραφίας που διάβασες, να τα κάνουμε ποστάκι και να το συζητήσουμε το θέμα...

Haris είπε...

Πολύ ωραία ιδέα! Θα αναφέρω 3 παραδείγματα.
1) Στην σελίδα 234 υπάρχει ένα υποκεφάλαιο με τίτλο: Ο Γιωργάκης (17 χρονών) από το Θιβέτ. Γράφει: "Από ηλικίας 3 ετών οι γονείς του τον έβαλαν σε βουδδιστικό μοναστήρι στο Θιβέτ. Προχώρησε πολύ στη Γιόγκα, έγινε τέλειος μάγος, μπορούσε να καλή όποιον δαίμονα ήθελε". Στην συνέχεια, μετά από μια μάχη του Παΐσιου (Θεού και καλά) και του Γιωργάκη (δαιμόνων): "τη νύχτα τον κράτησα και κοιμήθηκε στο Κελλί μου. οι δαίμονες τον έσυραν μέχρι κάτω στον λάκκο και τον έδειραν για την αποτυχία του" που δεν κατάφερε να νικήσει την δύναμη του θεού (δηλαδή του Παΐσιου). Απ΄όσο ξέρω τα ανθρώπινα δικαιώματα διασφαλίζουν την ανεξιθρησκεία, και αυτό συνεπάγεται τον σεβασμό μας προς άλλες θρησκείες. Εδώ ο μέγας άγιο της χριστιανοσύνης και καλά, ο Παΐσιος, τα έβαλε με έναν 17 χρονο, συμπέρανε πως μέσα σου κατοικούν διάφοροι δαίμονες -είναι δηλαδή φορέας του κακού. Είναι προφανές πως καταδικάζει τον θιβετιανό βουδισμό ως σατανική θρησκεία.
2)Παρόμοιο "δίδαγμα" διαβάζουμε στην σελίδα 249 με υπότιτλο πλήθος δαιμόνων". Γράφει: "Καθόμουν στο Κελλί μου (...) και είδε από το Κελλί του, έναν δάσκαλο (Γκουρού) μαύρης μαγείας που τον συνώδευε ένα μπουλούκι δαίμονες."
3) Στην σελίδα 304 με υπότιτλο "Η Βλάσφημη ταινία" περιγράφει ο γέροντας, ότι αφού κινηματογραφήθηκε το Ο Τελευταίος Πειρασμός του Σκορτζεζε, οι υπόλοιποι μοναχοί έλεγαν να μην αντιδράσουν, αλλά αυτός τους παρακινούσε να εξεγερθούν, γιατί όπως γράφει, την περίοδο της εικονομαχίας κάποιοι προστάτεψαν την ορθοδοξία με αγώνες άρα το ίδο πρέπει να κάνουμε τώρα. Αυτό είναι ο ορισμός του φασισμού: Κατέχω την αλήθεια και την αποκλειστική ιδιοκτησία κάποιου θέματος, και όποιος παρεκλίνει από την δική μας άποψη έχουμε υποχρέωση να τον ποδοπατήσουμε. Στην προκειμένη περίπτωση το θέμα είναι ο Ιησούς των 4 ευαγγελίων (ασχέτως αν υπάρχουν και άλλα που διαφοροποιούνται αισθητά).
(δεν άλλαξα ούτε καν την ορθογραφία του κειμένου)

Τα δύο κυρίαρχα άρθρα των δικαιωμάτων του ανθρώπου καταργήθηκαν από αυτόν τον γέροντα τόσο απλά, σίγουρα με αυτή την γνώριμη σιγανή φωνή: η ελευθερία, άποψης και γνώμης, και η ανεξιθρησκεία και ο σεβασμός προς τους αλλόθρησκους εγιναν καπνός. Όχι πες μου, τι θα έλεγε το δικαστήριο της Χάγης;

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Έλα βρε Χάρη, μην παίρνεις τοις μετρητοίς τις καλογερικές υπερβολές!

Haris είπε...

Με ρώτησες, απάντησα:) Βασικά το έκανα για να προστατέψω τον εαυτό μου: αυτοί οι ενθουσιώδεις χριστιανοί είναι πιο προκατελλειμένοι από τον πιο φανατικό Ολυμπιακό, και εύκολα θεωρούν πως ένας που επιτίθεται στην θρησκεία τους είναι απλά ένα υποχείρο του διαβόλου. Έτσι, με την καταγραφή των αποσπασμάτων θέλω απλά να δείξω πως δεν είμαι γεμάτος δαίμονες, αλλά διαμόρφωσα την άποψή μου από τα ίδια τα κείμενα τους, συνεργαζόμενα με μια μικρή δόση στοιχειώδους λογικής.

(Τελικά παίρνω πολύ σοβαρα τον εαυτό μου ε; χεχε)

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Κοίτα Χάρη, οι άνθρωποι που αποφασίζουν να αποσυρθούν απ' τα εγκόσμια και "ν' αφιερωθούν στο Θεό" έχουν, αναμφλιβολα, μια δόση τρέλας κι υπερβολής!
Είναι φυσικό να θεωρούν πως μόνο αυτοί έχουν βρει την απόλυτη αλήθεια, άρα άξιζε τον κόπο να της αφιερώσουν τη ζωή τους.
Εγώ, αυτούς τους ανθρώπους τους βλέπω με κατανόηση και συμπάθεια.
Εκείνους που δεν ανέχομαι είναι τους θεομπαίχτες και απατεώνες...

Μια και το έφερε η κουβέντα στους "δαίμονες", να θυμίσω πως και ο Μέγας Βασίλειος χαρακτήριζε τα αρχαιοελληνικά αγάλματα "κατοικητήρια δαιμόνων", οπλίζοντας έτσι το χέρι των φανατικών μοναχών που γκρέμιζαν και έκαιγαν τους αρχαίους ναούς, και συνέτριβαν τα αγάλματα, πολλά απ' τα οποία ήταν αριστουργήματα.
Αυτό αποτελεί έγκλημα κατά της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς!

Haris είπε...

Χμμ συμφωνώ όσον αφορά ότι οι αφιερωμένοι κάπου ανθρώποι ίσως έχουν καποιες υπερβολές, αλλά δεν ξέρω, είμαι και μικρός, απλά ρωτάω: εγώ ως ελέυθερος άνθρωπος δικαιούμαι να έχω άποψη και να την λέω; Ξέρω γω; Αυτές οι συναναστροφές με αγίους και ρασοφόρους πάντα είναι περίεργες για θέματα που αφορούν την ελευθερία του ανθρώπου. Και σωστά ανέφερες εκείνον τον μοναχό που έλεγε ότι δεν υπάρχει μοναχός με το όνομα Ελευθέριος.

Δεν κατάλαβα που αποσκοπεί η αναφορά στον Βασίλειο. Τον αναφέρεις για να απαλλάξεις τον Παΐσιο, ότι και καλά και άλλοι, μεγαλύτεροί του έπραξαν το ίδιο και χειρότερα; Ή για να μου επιβεβαιώσεις τους ισχυρισμούς μου για την έχθρα αυτών των γερόντων προς τον άνθρωπο και την ζωή; (το πρώτο ψηφίζω εγώ πάντως:)

Ασκαρδαμυκτί είπε...

Κοίτα Χάρη, το αν είσαι και είμαι "ελεύθερος", αυτό παίζεται!
Κανείς δεν είναι "ελεύθερος" κατά δήλωσή του...

Πάντως, η ελευθερία του λόγου και της έκφρασης είναι αναφαίρετα δικαιώματά μας.
Γι' αυτό και τους καλόγερους είναι καλό να τους βλέπουμε, να συζητάε μαζί τους, να διαβάζουμε πότε-πότε τα βιβλία τους, αλλά, προς Θεού, ποτέ δεν πρέπει να τους βάλουμε κυβερνήτες στη ζωή μας ή στη χώρα μας.

Τη περίπτωση του Βασιλείου την ανέφερα έτσι, κουβέντα να γίνεται.
Είναι όμως χαρακτηριστική, γιατί πρόκειται για έναν άνθρωπο καλλιεργημένο, με πλούσιες σπουδές και ιδιαίτερες ικανότηες.
Αν και αυτός ο άνθρωπος έφτασε σε τέτοιες υπερβολές, τότε τι απαιτήσεις να έχουμε απ' τον γερο-Παϊσιο που δεν έβγαλε ούτε το Δημοτικό;

Haris είπε...

Σωστά λοιπόν μάντεψα και ψήφισα την πρώτη εκδοχή για τον Βασίλειο! :P Πάντως δεν νομίζω πως απαλλάσσει καθόλου τον Παΐσιο αυτή η σύγκριση.

Ελεύθερος εννοούσα φυσικά τον ελευθερία γνώμης και λόγου. Με πρόλαβες ευτυχώς και το κατάλαβες μόνος σου, γιατί έπαψα πλέον να ψάχνω την απόλυτη ελευθερία που συνήθως οι παρορμητικοί νέοι απαιτούν.